Voor veel ondernemers is hun bedrijf méér dan een inkomstenbron. Het is hun passie, hun levenswerk – of zoals Frans van Melis van Claassen, Moolenbeek & Partners (CM&P) het treffend verwoordt: “Je verkoopt niet je kindje, maar je liefje.”
“Die quote moet ik even uitleggen”, lacht Frans. “Een kind krijg je samen met je partner. Maar je liefje – hij of zij is helemaal van jou. En juist omdat liefde blind kan maken, is een kritische, zakelijke benadering bij bedrijfsoverdracht essentieel.”
De verkoop of ‘loslaten’ van een bedrijf is een emotioneel en complex proces. Ondernemers steken jarenlang tijd en energie in de groei van hun onderneming en gaan er vaak vanuit dat de waarde vanzelf vaststaat. Toch is dat een misvatting. “Een bedrijf is pas écht zoveel waard als een koper ervoor wil betalen. En dat vraagt om een doordachte strategie en de juiste voorbereiding,” legt Frans uit.
Om ondernemers hierin te ondersteunen, heeft CM&P de campagne ‘Waarde Verzilveren’ opgezet. Deze campagne richt zich op bewustwording: een succesvolle bedrijfsoverdracht begint niet pas op het moment dat een ondernemer wil verkopen, maar vaak al jaren van tevoren.
“Vergelijk het met de verkoop van een huis”, zegt Frans. “Voordat je je woning op de markt zet, zorg je dat alles er netjes uitziet. Misschien schilder je nog een muur of repareer je kleine gebreken. Waarom zou je dat bij een bedrijf niet doen?”
Door op tijd te starten met de juiste strategische aanpassingen, kan de waarde van een bedrijf aanzienlijk worden verhoogd. Dit gaat niet alleen over winstgevendheid, maar ook over structuur, toekomstbestendigheid en het elimineren van risico’s. CM&P helpt ondernemers bij dit proces door hen inzicht te geven in waardebepaling, strategieën en het vinden van de juiste koper.
Omdat accountants, fiscalisten en ondernemingsrecht advocaten een cruciale rol spelen in het verkoopproces, organiseert CM&P een exclusieve themamiddag. “Accountants hebben vaak een sterke vertrouwensband met hun klanten”, legt Frans uit. “Zij kennen de financiële situatie van een ondernemer door en door, maar bedrijfsoverdracht is een specialistisch vakgebied. Een accountant kan een mening hebben over waarde, maar waarderen is een vak apart.”
Het doel van deze bijeenkomst is accountants en fiscalisten handvatten geven om ondernemers beter te begeleiden bij de verkoop van hun bedrijf. Frans benadrukt dat de sessie geen standaard lezing is. “We willen accountants en fiscalisten echt meenemen in de praktijk. We behandelen casestudies, bespreken strategische keuzes en geven inzicht in hoe bedrijven vaak onnodig waarde laten liggen.”
Door samen te werken met CM&P kunnen accountants en fiscalisten hun klanten beter begeleiden en meer waarde creëren bij een bedrijfsoverdracht. “Onze ervaring leert dat bedrijven vaak te laat nadenken over hun verkoopstrategie, waardoor ze kansen missen. Wij helpen ondernemers om tijdig en strategisch na te denken over Waarde Verzilveren.”
Schrijf je in via www.cmenp.nl. Heb je nog vragen? Neem dan contact op met Frans Melis via frans.vanmelis@cmenp.nl.
Tags