sluiten

Citymarketing Tilburg op de bres voor talentbehoud

Schrijver: Esther Nagtegaal

Fotografie: Suzanne Verhagen

terug naar alle artikelen

image

Tilburgers praten tegenwoordig met trots over hun woonplaats. Ooit was Tilburg de stad van textielarbeiders en nog niet zo lang geleden de ‘meest gemiddelde stad van Nederland’. Maar die tijden zijn voorbij. Vandaag de dag is Tilburg een stad met 240.000 inwoners, waar je behalve wonen ook uitstekend kunt creëren, recreëren, experimenteren, ondernemen, studeren, werken en ontspannen. En dat trekt ook studenten en bedrijven aan. Drijvende kracht achter die imago-omslag is Citymarketing Tilburg.

De stad die past als een jas

Citymarketing Tilburg zet de stad sinds 2015 in de schijnwerpers, nationaal en internationaal. Sinds 2017 onder leiding van directeur Marc Meeuwis. Hij is zelf het levende bewijs dat het goed wonen, studeren en werken is in Tilburg. Hij kwam als student en ging niet meer weg. “Ik wist al heel snel: deze stad past mij als een jas”, zegt hij. “Hier vind je alles wat je nodig hebt op een heel laagdrempelige manier.”

Tilburg, stad van makers

Samen met zijn team ging Meeuwis op zoek naar het DNA van de stad. “Tilburg is een stad van makers, met een rijke geschiedenis in de maakindustrie, een universiteit en hogescholen Avans en Fontys met creatieve opleidingen als de Rockacademie en de musical-opleiding”, vertelt hij. “Van oudsher zijn we ook een stad met een sterk sociaal gevoel. Hier kijken we naar elkaar om. Initiatieven zoals Jantje Beton, de Grote Clubactie en de Quiet-community zagen hier het levenslicht. Ze hebben zich inmiddels verspreid naar andere plaatsen in Nederland. Tilburgers experimenteren ook graag, waarvan de herontwikkeling van de Spoorzone en het ontstaan van Spoorpark mooie voorbeelden zijn. Van deze mentaliteitskenmerken hebben we een formule gemaakt: sociaal x experiment = creatie.”

Inspireren met de Tilburgse mentaliteit

Dat die aanpak succesvol was, bleek wel toen Tilburg in 2023 de prijs won voor ‘Beste Citymarketing’ in Nederland.Afgelopen jaar heeft de organisatie gekozen voor een nieuwe strategie, zowel intern als naar de buitenwereld, waarin het DNA van Tilburg leidend is. Dat betekent dat alles wat ze laten zien over Tilburg, voldoet aan dat DNA, zodat iedereen de stad gaat herkennen als sociaal, experimenteel en creatief. Dit doen ze via een nieuw merk ‘in Tilburg’, nieuwe campagnes én een nieuwe website: intilburg.com. “Daarop inspireren we met merkverhalen die de Tilburgse mentaliteit weergeven”, legt Marc uit. “We laten zien waarin Tilburg zich onderscheidt en wat de stad aantrekkelijk maakt.”

"Het talent dat hier opgeleid wordt, willen we behouden voor Tilburg en voor de regio”

Talentbehoud

Een belangrijk doel is om talent dat in Tilburg studeert te behouden voor de stad en voor de regio. Marc: “Tijdens de Tilburg Career Days komen bedrijven uit de Randstad naar Tilburg om studenten te motiveren daar hun carrière op te bouwen. Maar in Tilburg hebben we ook talloze bedrijven die om talent zitten te springen. We hebben een tegenactie ingezet met 1000 vacatures waarvoor ze niet eens hoefden te solliciteren. Dat bleek zo succesvol dat we er iets doorlopends van hebben gemaakt: Jobs with Impact. Dit initiatief helpt studenten een studiegerelateerde bijbaan in het Tilburgse bedrijfsleven te vinden. Heel simpel en laagdrempelig via een Whatsapp-groep. Er zijn al twaalf succesvolle matches gemaakt. Wie interesse heeft kan contact opnemen met Maud via maud@the-tailors.nl.”

Kansen in de regio

Er is ook een taak weggelegd voor de bedrijven en ondernemers in de stad, vindt Meeuwis. Die mogen zich meer profileren. “Tilburg heeft geen grote industrie, daar zijn andere steden weer goed in”, zegt hij. “Maar we hebben wel 20.000 MKB-bedrijven. Het wordt tijd dat we de bescheidenheid achter ons laten en trots zijn op waar we goed in zijn. Er liggen veel kansen in Tilburg en omstreken en daar kan talent dat hier opgeleid wordt gebruik van maken.”

Tags

delen

Citymarketing Tilburg

Plan-t, Burg.Stekelenburgplein 199
5041 SC Tilburg

www.intilburg.com/nl/over-ons Lees meer >
Ook interessant