Als ondernemer is het natuurlijk belangrijk om je zakelijke relaties goed te onderhouden. Dat geldt net zo goed voor de relatie met je eigen personeel als voor de externe relaties (klanten, contactpersonen van leveranciers en andere partners). Een onderdeel daarvan kan zijn om regelmatig een bedankje of relatiegeschenk te versturen via de post. Wij vragen online specialist Greetz, dat ook een zakelijke omgeving heeft op hun platform, naar tips om dit zo optimaal mogelijk te doen.
Leuker dan de cadeaus die iedereen snel even kan regelen zijn de cadeaus die nét iets meer zeggen. Bij Greetz kun je dit doen door je eigen bedrijfslogo te drukken op de cadeaus. Ook kun je daarvoor ]eigen fotomateriaal gebruiken. Wil je iemand bedanken voor een geslaagde samenwerking? Bedruk dan een cadeau, zoals een mok, met een foto waaruit dat succes duidelijk naar voren komt. Door net iets meer aandacht te besteden aan de geschenken krijgen deze extra belevingswaarde waardoor het gebaar oprecht overkomt.
Als we denken aan het onderhouden van relaties, denken we snel aan externe relaties. Maar het gaat natuurlijk ook om het eigen personeel. Greetz heeft een makkelijk planningssysteem waarbij je verjaardagen kunt opslaan en een seintje krijgt als er een cadeautje verstuurd moet worden. Er kan zelfs worden ingesteld dat er automatisch een kaartje of cadeautje wordt opgestuurd. Zeker voor personeel dat vanuit huis werkt, is het leuk om op hun verjaardag thuis iets leuks bezorgd te krijgen.
Verjaardagen: absoluut een belangrijk moment als het gaat om geschenken. Eigenlijk ook wel eentje om niet te vergeten.
Kerst: het welbekende kerstpakket blijft een klassieker en is er zeker ook eentje om niet te vergeten.
Jubilea: misschien wel de leukste moment om je te onderscheiden. Vorig jaar een prettige samenwerking gehad? Stuur een jaar later een leuk cadeautje als reminder aan het succes. Een leuke attentie gekoppeld aan een positieve herinnering doet het altijd goed. Minder origineel, maar wel attent, is om jaarlijks een bloemetje te sturen op de oprichtingsdatum van een bedrijf of organisatie.
Eigen feestelijke momenten: het is natuurlijk leuk om attent op belangrijke momenten van anderen te zijn, maar je eigen feestelijke momenten kun je natuurlijk ook delen. Stuur uitnodigingen voor een jubileumfeestje, trakteer je leveranciers op champagne als de bedrijfsresultaten boven verwachting zijn en stuur klanten een kaart met een aanbieding van jouw diensten en/of producten.
Als de wind in de rug zit is alles leuk. Maar juist als je van je laat horen op de minder leuke momenten wordt dat extra gewaardeerd. Is er iemand niet helemaal lekker, stuur dan een fruitmandje. Bij serieuze ziektes en narigheid in het privéleven kun je misschien het best bloemen laten bezorgen.