sluiten

Hoe koffie de sleutel biedt tot een slim relatiegeschenk

terug naar alle artikelen

image

Relatiegeschenken worden door veel bedrijven ingezet om de banden met klanten, leveranciers of samenwerkingspartners warm te houden. Het is een blijk van waardering waarvan je als gever hoopt dat het loyaliteit bevordert. Maar een relatiegeschenk kan ook ingezet worden als een handig marketinginstrument, als je hem slim kiest. Maar dat valt nog niet mee, want het is niet zo gemakkelijk om een goed relatiegeschenk te bedenken. Iets alledaags als koffie kan echter de sleutel bieden tot een heel slim relatiegeschenk. We leggen uit waarom.

Koffie onderweg in het openbaar vervoer

Veel Nederlanders houden van koffie. Dat bewijst ook het feit dat het de nummer één drank op het werk is. Maar lang niet iedereen drinkt zijn of haar eerste kop koffie op het werk. Naast de mensen die ’s ochtends vroeg thuis voor zichzelf koffie maken, zijn er ook veel Nederlanders die met het openbaar vervoer naar het werk reizen en daar gelegenheid nemen om lekker op hun gemak wat koffie te drinken voordat de werkdag echt begint. Op treinstations is in veel gevallen wel koffie te verkrijgen die men mee kan nemen in de trein, bijvoorbeeld. Anderen nemen het zelf mee van huis.

image

SUP-regeling

De groep die zichzelf verwent met een op een station gekocht koffietje is best groot. Waar deze uitgiftepunten van koffie voorheen bij het leven wegwerpbekers voor koffie-to-go meegaven, wordt dat nu aan banden gelegd om de grote hoeveelheid (zwerf)afval die ontstaat door dit soort praktijken te verminderen. Dat is het gevolg van de Single Use Plastics-regeling (SUP). Als klant moet je gaan bijbetalen voor wegwerpbekers. Daarom wordt het ook door de uitgiftepunten van koffie op stations steeds meer gestimuleerd om je eigen herbruikbare koffie-to-go beker mee te nemen om deze te laten vullen. Niet iedereen heeft zo’n beker, en daar liggen kansen voor jouw relatiegeschenk. Laat dit soort koffiebekers bedrukken met je logo en geeft ze weg als slim relatiegeschenk.

Duurzaam én slimme marketinggelegenheid

Met een herbruikbare koffie-to-go beker voorzie je dus in een actuele behoefte. Niet alleen dat, maar het is ook een relatiegeschenk met aandacht voor duurzaamheid, omdat het bijdraagt aan het verminderen van afval door wegwerpverpakkingen. Daarnaast is het echter ook een prachtige marketinggelegenheid. Zo’n beker wordt immers in het openbaar gebruikt op een drukke plek met veel mensen. Aangezien je jouw logo op de beker laat aanbrengen, is dit dus een uitstekende manier om aan je naamsbekendheid te werken. Voor de ontvanger is dat doorgaans geen probleem, want die krijgt een fijne herbruikbare beker om onderweg te gebruiken voor terug. Dat is dus een mooie win-winsituatie!

Met jouw koffie-to-go beker als relatiegeschenk tik je dus een aantal belangrijke doelen van een relatiegeschenk aan: je geeft iets waar mensen echt iets aan hebben, je speelt in op de actualiteit, je geeft een duurzaam relatiegeschenk én je kunt ermee werken aan je naamsbekendheid. Bovendien zijn het geen dure items om aan te schaffen, dus je kunt met een niet al te grote investering er veel laten maken om weg te geven. Wat wil je nog meer van een relatiegeschenk?

delen

Ook interessant