Ondernemen is leuk, is uitdagend en kan erg lucratief zijn. Om je ondernemerschap lucratief uit te laten vallen, heb je een goed netwerk nodig. Dat is in ieder geval wel iets waar zo’n beetje elke succesvolle ondernemer over beschikt.
Maar, waarom is een goed netwerk dan zo belangrijk? Waarom besteden succesvolle ondernemers zoveel tijd aan netwerken? Dat heeft 4 belangrijke redenen.
Het is voor veel ondernemers lucratief om met elkaar samen te werken. Dit kan zich op verschillende manieren uiten. Zo kun je met bepaalde ondernemers uit je netwerk echt samenwerken of kun je elkaars krachten optimaal benutten.
Ook werk je op deze manier aan de naamsbekendheid van je onderneming. Wellicht vangt één van de ondernemers uit je netwerk op dat iemand op zoek is naar een specifieke oplossing. Bied je met je bedrijf juist die oplossing aan? Dan weet de betreffende ondernemer dit ook. Grote kans dat hij/zij degene naar jouw bedrijf doorverwijst. Ook op die manier is samenwerken met ondernemers uit je netwerk erg lucratief.
Besteed je veel tijd aan netwerken? Dan creëer je voor jezelf toegang tot nieuwe kansen. Netwerken opent namelijk continu nieuwe deuren. Op het gebied van zakelijke mogelijkheden, partnerschappen en eventueel zelfs potentiële investeerders.
Wil je met je bedrijf de volgende stappen zetten? Dan heb je hier kapitaal voor nodig. Dit kapitaal vind je bij investeerders, maar die investeerders komen niet zomaar op jou af. Je moet contact met hem zien te leggen. Dat krijg je voor elkaar door te netwerken.
Om deze reden is het ook interessant om zelf bijvoorbeeld een borrel te organiseren. Een zaal huren in regio Eindhoven en vervolgens in contact met ondernemers komen, kan erg interessant zijn. Mogelijk kom je via-via in contact met iemand die in je bedrijf gelooft. Op die manier trek je via-via de gewenste investeerders aan.
In welke bedrijfstak ben je precies actief? Het is belangrijk om binnen die bedrijfstak met concullega’s in contact te komen. Zij kunnen namelijk hun kennis met jou delen, terwijl jij dit andersom ook kunt doen. Dit komt jullie bedrijfstak uiteraard alleen maar ten goede.
Het delen van kennis moet je uiteraard wel slim doen. Deel niet alle geheimen met je concullega’s; dat doen zij waarschijnlijk ook niet met jou.
Veel succesvolle ondernemers hebben een goede reputatie opgebouwd. Dit komt doordat zij met hun bedrijf goede prestaties leveren, maar ook doordat ze een flink netwerk opgebouwd hebben. Dankzij dit grote netwerk hebben zij een goede en betrouwbare naam opgebouwd.
Heb je die wens ook? Dan is het de hoogste tijd om veel tijd aan netwerken te besteden. Ga naar events bij je in de buurt, kom in contact met concullega’s en schrijf je in bij ondernemersverenigingen. Kom in ieder geval in actie en leun niet rustig achterover. Daar is nog geen enkele ondernemer succesvol mee geworden.