Events Word lid

sluiten

Capi Europe Made in Tilburg

Tekst: Esther Nagtegaal

terug naar alle artikelen

image

Toch wist hij in 21 jaar tijd uit te groeien van eenpitter naar een internationaal opererend bedrijf. Met een aantal opvallende kenmerken. Hoe doet hij dat toch?

Vleugels uitslaan

‘From here we spread our wings’ staat er op de lange gevel van het pand. Dat is precies wat oprichter en directeur Van de Ven en zijn medewerkers van plan zijn vanuit het nieuwe bedrijfspand aan de Asteriastraat. De lichtgewicht design bloempotten vinden vanaf hier hun weg over heel de wereld: Australië, Azië, Canada, het Midden-Oosten en natuurlijk Europa. De ondernemersdrang kent geen grenzen voor Van de Ven. Een jaar geleden nestelde Capi Europe zich als één van de weinige lokale bedrijven op deze locatie tussen internationale A-merken als Tesla, Coca Cola, Coolblue, Nokia en Samsung, en voelt zich er thuis.

Bekendste bloempottenleverancier

Qua oppervlakte kan het bedrijf zich zeker meten met zijn bekende buren. Geldt dat ook voor de rest? “In Australië roept de naam Capi niet zoveel herkenning op als bijvoorbeeld een Tesla”, erkent Toine van de Ven. Maar wat niet is kan nog komen en daar heeft de gedreven ondernemer dan ook zijn zinnen op gezet. “We willen de bekendste bloempottenleverancier van de wereld worden”, zegt hij recht voor zijn raap. En dat zijn geen loze woorden van de ondernemer die in de afgelopen twee decennia zijn bedrijf exponentieel liet groeien.

Belangrijke momenten

“Er zijn een paar momenten geweest die belangrijk waren voor de groei van mijn bedrijf”, vertelt Toine. Na de start in 1997 wist hij al gauw zijn weg te vinden naar het Verre Oosten. In Vietnam vond hij de mogelijkheden om de productie van betonnen ornamenten, beelden en tuinmeubelen groter aan te pakken. In 2005 kwam een belangrijk inzicht: “We kwamen erachter dat de kopers van onze potten voornamelijk vrouwen zijn. Daarom hebben we ze lichtgewicht gemaakt, maar wel met een natuurlijke uitstraling.” Acht jaar later, in 2013, deed Van de Ven iets tegendraads. Terwijl bijna iedereen ging produceren in lagelonenlanden, deed hij aan reshoring. Hij haalde de productie terug naar Nederland. Het heeft hem geen windeieren gelegd. Bij de verhuizing naar het nieuwe pand heeft hij de productieafdeling zelfs verdubbeld. “We hebben de bestaande productielijn verhuisd en er een nieuwe lijn naast gezet. En steeds zijn we door blijven draaien. We produceren lokaal en ook nog eens continu, 24 uur per dag, 7 dagen in de week”

Hard werken en een beetje geluk

Wat is het geheim achter zijn succes? “Hard werken”, zegt hij zonder aarzelen. “Ik kom uit een doorsneegezin waar we het niet heel breed hadden. Als ik niet de spijkerbroeken van mijn neef wilde afdragen, dan moest ik daar voor werken.” En verder? “De steun van het thuisfront, heel trouwe medewerkers, gezonde klanten, betrouwbaar zijn, niet bang zijn om fouten te maken”, somt hij op. “En een dosis geluk. Dat vergeten ondernemers nog wel eens, maar geluk moet je soms ook hebben.”

Vitaliteit

Hard werken doet hij nog steeds. En met hem zijn 75 medewerkers. “Als je doet wat wij doen, is het belangrijk om fit en vitaal te blijven. Dus moet je sporten. Zelf doe ik dat twee à drie keer in de week. Die gelegenheid wil ik mijn personeel ook bieden. Daarom hebben we onze eigen gym hier in het gebouw. Ik kan niemand verplichten, maar wel de gelegenheid bieden om te sporten. We doen ook al vanaf het begin mee met de Verbeeten-challenge. Met fietsen, lopen, skeeleren of wat iemand ook maar kan op sportief gebied halen we geld op voor het Verbeeten-instituut. Samen sportief tegen kanker. Zo zetten we onze eigen vitaliteit in voor de vitaliteit van anderen.”

Evenementenlocatie

Het nieuwe pand herbergt nog een verrassing: de showroom. Niet een standaard uitstalling van het uitgebreide productengamma maar een ruimte waar beleving de hoofdmoot is. Met licht, geluid en beeld, in het hart een bar, een volledige keuken in en om een jeep, een victoriaanse serre en een theater met authentieke bioscoopstoelen die Toine redde uit het MIDI-theater. In combinatie met de meterslange massieve boomstamtafel doet die eerder aan als evenementenlocatie dan als showroom. Dat heeft een reden: “Klanten komen niet makkelijk meer naar een showroom, ze gaan liever naar beurzen waar ze een totaalaanbod kunnen bekijken. Dus wilde ik iets maken waarvoor een klant uit bijvoorbeeld Australië wel naar hier komt.” Dankzij een partnerschap met Cookaholics, die er op gastronomisch gebied de scepter zwaait, is het eten en drinken er op hetzelfde hoge niveau als het productaanbod van de bloempottenproducent zelf.

Tags

delen

Ook interessant

Juiste ledverlichting laat mens, dier en plant extra renderen
Hollandse aardbeien een-jaar-rond kweken? Koeien die zich prettiger voelen in de stal? Werknemers die minder vermoeid worden op hun werkplek? Ouderen die zich prettiger voelen in hun woonomgeving? Bij Ronald Gronsveld en zijn Rofianda-team zijn die uitdagingen in vertrouwde handen met hoogwaardige led-verlichting.
Natuurlijk circulair! What else?
Is dit geen nieuwe, dan? Die vraag krijgen Juliette van der Lippe en haar broer Wim in ‘t Veen van Jetchair regelmatig als ze hun bureaustoelen afleveren. Nee dus!
SOP! de schoonste autowasstraat van Tilburg
Autowassen een vervelend klusje? Niet bij SOP! Autowas. De hypermoderne wasstraat is speciaal ingericht voor jouw gemak en houdt niet alleen je auto schoon – van binnen en van buiten – maar ook het milieu.
Ecocem draagt steentje bij aan terugdringen CO2-uitstoot
Ecocem is sinds lange tijd pionier en marktleider op het gebied van milieuvriendelijk cement op basis van gemalen hoogovenslakken, een restproduct uit de staalindustrie. Het bedrijf in Moerdijk levert daarmee een serieuze bijdrage aan het terugdringen van CO2-uitstoot.