Events Word lid

sluiten

Schop eens wat klanten buiten!

terug naar alle artikelen

image

Zorgeloos en ontspannen naar je werk is voor sommigen goed te doen. Als je kinderen je huis zo nu en dan omtoveren tot oorlogsgebied kan het zelfs een zegen zijn dat je naar je collega’s mag. En daar ook nog voor betaald wordt. Maar zorgeloos en relaxed naar je eigen bedrijf… dat is toch vaak een stevige uitdaging.

Uiteraard zul je best trots zijn als je aan je eigen winkel denkt. Dat gevoel van “dat heb ik toch maar eens mooi voor elkaar gekregen” herkennen ondernemers wel. Net zoals de financiële mogelijkheden die op den duur zijn ontstaan. Of het feit dat je zelf bepaalt hoeveel vakantiedagen je neemt. Maar toch... de post, de niet te stoppen stroom e-mails, een werknemer die zich ziek meldt en die k*t telefoon de hele dag. Het kan je humeur nogal beïnvloeden.
 
Maar de grootste stressfactor is toch nog altijd de druk van je klanten. Niet allemaal, maar sommige kunnen je humeur stevig onder druk zetten. Maar juist daar kunnen we aan werken! Hoe? Gewoon door je klanten zelf te selecteren. Selecteren, ofwel mensen weigeren klant te worden. Hoe doen we dat? Stel dat je auto’s verkoopt (of koffiemachines, of advertenties, of drukwerk) en er loopt iemand bij je binnen die direct negatief het gesprek inzet. Hij laat je niet uitpraten maar wil direct de prijs horen. Als je de prijs noemt, geeft hij een reactie dat het te duur is. Wel vraagt hij door naar je product. Tijdens je uitleg geeft hij nog een paar vervelende opmerkingen, op een toon waarbij je denkt “wat is er eigenlijk in jouw jeugd fout gegaan”. Deze persoon wil dus je product, maar wil het graag eerst even afzeiken met het idee meer korting te krijgen. Jeroen, een vriend van mij die tegels verkoopt, noemt het klanten “waar hij buikpijn van zou krijgen”. Daar heeft Jeroen terecht geen zin in. Als je morgen zo’n “klant” meemaakt, waar je “buikpijn van krijgt”, dan ga je niet mee in zijn negativiteit maar je kapt het gesprek direct af. Je kijkt die persoon met een glimlach aan, schudt hem de hand en zegt dat je hem alle succes wenst met zijn zoektocht. Geen discussie, geen verantwoording meer geven, gewoon wegsturen. En geloof me, als je dat echt doet, dan komt er nog diezelfde week een ander persoon in je winkel die wel op een normale manier klant wordt.
 
Maar boven alles, je zal je heerlijk voelen. De gedachte dat de klant nog koning was en alles mocht zeggen komt uit een tijd dat vrouwen achter het fornuis moesten blijven, homo’s niet geaccepteerd werden en kinderen nog volop werden misbruikt door de katholieke kerk. Dat pikken wij ondernemers niet meer. Bovendien hoeft minder klanten niet direct een probleem te zijn. Je hebt meer tijd over voor goede klanten en je zal relaxter zijn. Ook naar je collega’s, familie en vrienden toe. De ondernemer is op zijn best als hij geen stress heeft. Begin dus vandaag nog aan een betere onderneming en “schop” de negatieve klanten eruit.
 
Foto: Fotostudio Eye 4 You

Tags

delen

Hertz Tilburg

Ringbaan Noord 183
5046AA Tilburg
013-5436666

hertz-tilburg.nl/ Lees meer >

Ook interessant

‘t Verrassende ondernemersverhaal achter Mr. Brown Specs & Beans
Gertjan de Bruijn is een pionier die met én de Hogere Hotelschool in Maastricht én de opleiding tot opticien, een verrassend pad naar de optiekwereld bewandelde. Beide liefdes kwamen 8,5 jaar geleden bijeen in de originele optiekzaak Mr. Brown Specs & Beans, die het traditionele opticienimago doorbrak.
Als je medewerkers iedere week vragen: Hoe gaat het met je? Met Preventicons kan het!
Medewerkers doorlopend vragen naar hun welbevinden was nog nooit zo simpel. Laat ze elke week, anoniem, op hun eigen smartphone aangeven hoe ze de afgelopen werkweek hebben ervaren en het patroon laat gauw genoeg zien of extra aandacht nodig is
Betalen uw klanten niet?
U bent een ondernemer met een mooi bedrijf. U werkt hard en levert mooie producten of diensten aan uw klanten. Dat is mooi, maar dan dient u wel door uw klanten betaald te worden.
Druk is het nieuwe normaal.
Een volle agenda en een vol hoofd, het gevoel achter de dingen aan te lopen en altijd te weinig tijd om alles te doen wat je wil – dat zijn dé kenmerken van onze tijd.