Schrijver: Esther Nagtegaal
Fotografie: Suzanne Verhagen
terug naar alle artikelen
Je website als online visitekaartje? Achterhaald, vindt internettalent Thierry Maasdam. Er kan zoveel meer met een website. Met zijn internetbureau Vallonic trekt hij ten strijde tegen saaie websites – ‘no more boring websites’ - en bouwt hij aan interactieve digitale belevingen. Dat is niet alleen veel leuker, er is ook nog veel meer mee mogelijk dan alleen online gevonden worden.
Vallonic is de opvolger van Thierry’s eerste bedrijf, het creatief bureau dat hij als middelbare scholier op zijn 15e al begon. Met zijn handigheid met computers en zijn gevoel voor design maakte hij allerlei promotiemateriaal zoals logo’s, flyers en filmpjes voor een snelgroeiende klantenkring. Er was vooral veel vraag naar websites. Voor Thierry de aanleiding om er zijn specialisme van te maken. Maar dan wel anders dan men gewend was: “Wij vinden het vooral leuk om verhalen van ondernemers te vertellen op een levendige en boeiende manier.”
Het voordeel daarvan is dat je het over alles kunt hebben. Niet alleen het commerciële praatje, maar ook de geschiedenis, de kernwaarden en de arbeidscommunicatie passen in een Vallonic-website. Het is haast een commercial. Thierry: “In onze websites zie je veel componenten tot leven komen. Geen saai presenteerblaadje, maar iets waar de bezoeker in zijn eigen tempo doorheen kan. Soms beseft die zich niet eens dat het een website is waar hij doorheen scrolt. Zo’n website is dan ook prima te gebruiken als bedrijfspresentatie. Stel, je hebt een aanbesteding of je wilt je bedrijf verkopen. Dan hoef je alleen maar je website te openen en daar is je interactieve presentatie. Die doet het ook meteen goed in de boardroom, waar veel van de opdrachten van onze doelgroep beklonken worden.”
“Wij vertellen verhalen van ondernemers op een levendige en boeiende manier”
Die doelgroep is het soort bedrijven en organisaties dat andere belangen heeft bij hun website. “Wij werken het liefst voor onderwijsorganisaties en voor bedrijven die veel impact maken, maar die niet altijd vol in het zicht zijn. Ze vallen pas op als ze met enorme hijskranen langs de A27 staan om een buis onder de juiste hoek de grond in te krijgen, zoals onze klant Van Vulpen”, noemt Thierry als voorbeeld. In dat rijtje van klanten passen ook Danone, de Maton Groep, Naber Plastics en Goedegebuur. “Het zijn gepassioneerde bedrijven die een mooi verhaal te vertellen hebben. Ze vinden hun klanten niet altijd online. Dat wil niet zeggen dat we de vindbaarheid van een site uit het oog verliezen. Sterker nog, een solide en goed gestructureerde website is automatisch beter vindbaar. Daarmee is de belangrijkste slag al gewonnen. Voor ons is dat net zo vanzelfsprekend als veiligheid op een bouwterrein.”
Zo’n website moet ook fijn werken, aan de voorkant net zo goed als aan de achterkant. “Veel websites bouwen we eerst in Webflow”, legt Thierry uit. “Daarmee maken we de voorkant van een website heel tof en levendig. Veel klanten zijn voor het beheer gewend aan WordPress. Daarom ontwikkelden we ons eigen Vallonic WordPress Framework waarmee we de Webflow-voorkant aan een WordPress-achterkant koppelen. Daarmee kunnen onze klanten zelf hun blog of nieuwssectie bijwerken, vacatures plaatsen, maar ook zelf pagina’s samenstellen. Het is eigenlijk de Bentley onder de websites. Die is niet alleen mooi, hij rijdt ook heel lekker.”
Tags