Events Word lid

sluiten

Een blij kind heeft weinig talent nodig

terug naar alle artikelen

image

Heeft u nog een kind op de basisschool? Of zelfs twee? Talentvol zeker? Dan is de kans groot dat u een hoogbegaafd kind heeft dat af en toe in een plusklasje mag. Of is uw kind juist zwakbegaafd? Dat kan ook. Die groep kinderen die “normaal” zou zijn begint namelijk af te nemen.

De basisscholen van de laatste, pakweg, 15 jaar strooien graag met termen die aangeven hoe talentvol uw kind is. Of hoe talentvol juist  de andere kinderen in de klas zijn. De leerkrachten en ondersteuners zullen er ongetwijfeld voor gestudeerd hebben om uw kind een etiketje op te plakken. En ik heb dat zeker niet, al dat komt waarschijnlijk omdat ze in de 70er jaren van de vorige eeuw nog geen plusklas hadden. En toch durf ik u wel te voorspellen dat er een heel grote kans is dat uw kind, nu nog hoog- of zwakbegaafd op de basisschool, over 5 jaar gewoon in de grote flow van de middelbare school meeloopt. Geen juf of meneer (vaak zelf net van school) die bij de ouderavond (“sorry, we zijn iets uitgelopen”) tegenover u op het kinderstoeltje (altijd handig als je als volwassene op een kinderstoeltje tegenover een andere volwassene op een kinderstoeltje gaat zitten) u vertelt dat uw kind “superslim” is en met een rotgang in de “vindingrijk” klas moet.

In plaats daarvan komt, godzijdank, de app Magister terug. Een helder overzicht met cijfers die boekdelen spreken. Een 8 is nog steeds heel goed, een 6 zegt nog steeds helemaal niks en een 4 geeft nog steeds, net als in de vorige eeuw, als reactie “ja pap, maar de hele klas had het slecht gemaakt”. Binnen een half jaar middelbare bent u allang vergeten dat uw kind op de basisschool een kwaliteitsstickertje opgespeld kreeg. De zwakbegaafde kindjes blijken met werklust heel veel te compenseren en de mini-professors van weleer zijn ook ineens heel normale kinderen die “onvoldoende voor wiskunde kunnen staan”. En wat als uw kind wel een enorm talent heeft voor iets? Moet dat dan als een zegen worden gezien? Of is het juist een rem op een normale ontwikkeling? Het kind dat enorm hoge cijfers haalt voor talen. Dat moet dan ook maar de Engelstalige of Franstalige opleiding gaan doen. Geen idee of datzelfde kind het veel leuker had gevonden om fietsenmaker te worden. Of het kind dat enorm goed kan hockeyen? Dat iedere dag na school gaat trainen om zo nog beter te worden. Zou ze misschien ook heel graag fietscross hebben gedaan? Geen idee, al weet ik wel dat ze er de komende jaren geen tijd voor kan maken.  

Anyway, ik ben zeker niet van de groep jonge senioren die vroeger alles beter vond. Integendeel. En ik wil ook niet de hele pabo-opleiding onderuithalen want de juffen en meesters zijn onmisbaar. Maar vindt u uw kind ook zo talentvol? Of bent u bang dat uw kind het niveau op school niet aankan. Geen paniek. Het komt allemaal best goed. Zoals de oude Gerrit van de Valk al zei; “Als je slim bent heb je geen school nodig en als je dom bent heeft school geen zin”.

Foto: Jeroen van Eijndhoven

Tags

delen

Hertz Tilburg

Ringbaan Noord 183
5046AA Tilburg
013-5436666

hertz-tilburg.nl/ Lees meer >

Ook interessant

Aanpak Covebo Uitzendgroep vertaalt zich in motivatie en productiviteit
Covebo Uitzendgroep werkt vanuit het hart van de logistieke branche aan de bezetting op de werkvloer van productie- en logistieke bedrijven. Vanuit de vestiging in Tilburg voorzien Rober de Boer, Remco Donders en hun team zo’n zevenhonderd, voornamelijk, arbeidsmigranten van een werkplek in Midden-Brabant (Tilburg/Waalwijk).
Een sterk Brabant is de beste springplank naar Europa en verder!
‘Breda brengt het samen’ is niet zomaar het motto van onze bruisende West-Brabantse stad. Ook in tijden waarin het niet mee zit, spannen we ons in om er samen met ondernemers, onderwijs en tal van andere organisaties het beste van te maken.
Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap
De waarde die je biedt als bedrijf, bestaat niet alleen uit het product of de dienst die je levert aan je klanten. Naast functionaliteit wordt dit ook bepaald door de waarde die consumenten aan ‘het merk’ toekennen. Maar hoe kom je op de ideeën om als een merk authentiek en onderscheidend te communiceren?
Groeien met je bedrijf
Ben jij klaar om je bedrijf verder te professionaliseren? Met de praktische tips van financieel expert Marjan Heemskerk leer je alle kansen benutten op het gebied van financiën en bedrijfsvoering.