sluiten

De kracht van lokaal ondernemen

terug naar alle artikelen

image

De afgelopen decennia is de wereld een stuk kleiner geworden, zo lijkt wel. Met de komst van internet konden mensen overal ter wereld gemakkelijk en direct met elkaar communiceren. Ook zakelijk bood dit opeens veel nieuwe mogelijkheden. Met een website konden ondernemingen namelijk opeens wereldwijd hun producten en diensten aanbieden. Hoewel dit zeker interessant was, is er ook een tegenbeweging ontstaan ondertussen. Veel ondernemingen, zo ook die in Brabant, focussen juist op lokaal ondernemen

Meer hang naar verbondenheid

Met de toenemende mondialisering en digitalisering is een groeiende groep mensen juist weer op zoek naar persoonlijk contact en verbinding. Ondernemers merken dit binnen diverse relaties met belanghebbenden. Zo ontdekken ze steeds vaker hoe belangrijk het is om goed contact te houden met andere ondernemers in de buurt. Daarnaast zoeken steeds meer mensen een baan dichtbij huis. Hierdoor hoeven ze niet alleen minder lang te reizen, maar zijn ze vanwege de bekendheid met de omgeving ook meer verbonden bij de onderneming. Ook kiezen steeds meer mensen voor producten of diensten van een onderneming uit de buurt. Het persoonlijke contact geeft meer vertrouwen, en meer mogelijkheden voor service.
 
Maar hoe zorg je dat al die belanghebbenden in de buurt op de hoogte zijn van het bestaan van je onderneming? Hoe vergroot je de lokale naamsbekendheid? Daar zijn diverse marketingtoepassingen voor. Hieronder wordt ingegaan op zowel offline als online marketinguitingen om de diverse doelgroepen te bereiken.

Offline reclame voor een betere lokale naamsbekendheid

Voorafgaand aan de opkomst van internet, waren ondernemingen volledig aangewezen op offline marketing. De oudste vorm is waarschijnlijk mond-tot-mondreclame, en deze is nog steeds relevant en effectief. Met de komst van radio en tv, en print, kreeg reclame opeens een heel ander karakter. Zo kon (en kun) je bijvoorbeeld met een advertentie in een krant of magazine in een klap een grote groep mensen bereiken. Hetzelfde geldt voor reclames op tv en radio.
 
Ook flyers bedrukken is altijd al erg populair geweest. En dat is ook niet gek, want het biedt allerlei voordelen. Zo heb je het voordeel van persoonlijk contact, geef je mensen iets tastbaars waardoor ze sneller geneigd zijn er iets mee te doen en kun je goed een bepaalde doelgroep (zoals bij een winkelcentrum of station lokale klanten of mensen met een bepaalde interesse op een evenement) targetten. Flyers bedrukken wordt tegenwoordig minder vaak gedaan, maar is nog steeds effectief. Op zoek naar handige tips? Die vind je in dit artikel

Online reclame voor een betere lokale bekendheid

Buiten offline reclame, kun je natuurlijk vandaag de dag niet meer om online marketing heen. Opvallend is hier dat afstand geen rol meer speelt, maar dat het wel goed ingezet kan worden om een lokaal publiek te bereiken.
 
Denk aan een account bij Google Mijn Bedrijf, SEO- en SEA-campagnes gericht op de plaats, een vermelding in de online Gouden Gids en aanwezigheid op social media om lokaal klanten te trekken. Een vacature plaatsen op LinkedIn en vacaturewebsites om nieuw personeel te vinden. Of contact te houden met andere ondernemers in Brabant, onder meer met behulp van de website van Netwerk Brabant
 
Onthoud bij elke vorm van communicatie met een bepaalde groep belanghebbenden dat je niet hoeft te kiezen tussen offline en online marketing. Iedere vorm heeft zijn eigen voor- en nadelen, dus kijk welke vorm of juist mix het meest effectief en efficiënt is.

delen

Ook interessant