Fotografie: Else Loof
Schrijver: Esther Nagtegaal
terug naar alle artikelen
In Nederland vinden we het belangrijk dat iedereen veilig en gezond kan werken. Daarom hebben we de wet Arbeidsomstandigheden, kortweg de Arbowet. Werkgevers en werknemers zijn samen (mede)verantwoordelijk voor de invulling van die wet. Die verantwoordelijkheid reikt verder dan het voorkomen van fysieke ongelukken. Net zo belangrijk is het dat medewerkers op psychisch en sociaal vlak zich veilig voelen op de werkvloer. Helaas komt ongewenst gedrag zoals pesten, discriminatie, agressie, geweld en (seksuele) intimidatie tussen collega’s nog steeds te veel voor. Daarom wordt de verplichting om een vertrouwenspersoon aan te stellen binnenkort toegevoegd aan de Arbowet.
Logisch, vinden Inge en Eveline van De Vertrouwenskamer, want het gevoel van sociale veiligheid is de basis voor een prettige werksfeer. De Vertrouwenskamer is de professionele partner die kan helpen om die sociale veiligheid te creëren. Werkgevers kunnen De Vertrouwenskamer inschakelen om aan de basisvoorwaarden te voldoen. De Vertrouwenskamer werkt met gecertificeerde vertrouwenspersonen en biedt een landelijke dekking. Dankzij de diversiteit binnen het team en verschillende specialisaties is er altijd iemand beschikbaar die past bij de organisatie of de soort melding. Binnen het netwerk van De Vertrouwenskamer zijn de meest voorkomende talen vertegenwoordigd. Dat maakt het gesprek een stuk makkelijker.
De meerwaarde van een externe vertrouwenspersoon van De Vertrouwenskamer begint met een luisterend oor bieden en sparringpartner zijn voor iedereen die ongewenst gedrag ervaart op de werkvloer. Medewerkers kunnen hun hart telefonisch, via e-mail of op locatie luchten. Alles wordt vertrouwelijk behandeld. Dat de vertrouwenspersonen van de Vertrouwenskamer extern zijn is een groot voordeel. “We krijgen vaak terug dat het zo’n opluchting is om eens echt vrijuit te kunnen praten. Tegen een leidinggevende of collega doen ze dat niet zo makkelijk”, vertelt Inge. “Zo’n gesprek geeft net dat beetje extra vertrouwen waardoor men het wel bespreekbaar durft te maken.”
'Communicatie voorkomt escalatie'
De Vertrouwenskamer doet veel meer dan klaarstaan voor medewerkers die iets vervelends hebben ervaren. Je kunt als organisatie ook bij ze terecht om te voorkomen dat het zover komt. “Wacht niet totdat er problemen ontstaan”, adviseert Eveline. “Vaak is de beklaagde zich niet bewust van het feit dat een collega zijn of haar gedrag als ongewenst ervaart. Communicatie voorkomt escalatie, zeggen wij altijd. Samen met de organisatie denken we graag mee over hoe een bepaald onderwerp bespreekbaar gemaakt kan worden. Dit kan in de vorm van bijvoorbeeld workshops, themabijeenkomsten of een teamoverleg. Dat zorgt voor meer bewustwording. Want de invloed van ongewenst gedrag wordt nog vaak onderschat. Daarnaast informeren en adviseren wij organisaties, wat kan bijdragen aan een veilige psychosociale werkomgeving.”
Kennis delen is een belangrijk onderdeel van het werk van De Vertrouwenskamer. Nieuw is de DVK-Evenementenkalender met een uitgebreid aanbod aan (online) bijeenkomsten, in de vorm van kennissessies, workshops en interactieve trainingen. Hiervoor kan elke organisatie, in iedere branche en van elke grootte zich inschrijven. “Met ons aanbod willen we een beladen onderwerp bespreekbaar maken binnen organisaties”, zegt Inge.
Wordt het aanstellen van een externe vertrouwenspersoon straks alleen maar een vinkje voor je organisatie? Of zie je het als een kans om structureel iets te verbeteren aan de werkomgeving binnen jouw organisatie? Bij De Vertrouwenskamer pleiten ze voor dat laatste. Want gezonde, (sociaal) veilige werknemers zijn tevreden medewerkers die productiever en loyaler zijn. Hierdoor wordt de kans op (langdurige) uitval kleiner.
Tags