Fotografie: Else Loof
terug naar alle artikelen
Je start als ondernemer vanuit een passie om met jouw kennis en expertise het verschil te maken voor je klanten. In het begin is dat vooral een ontdekkingsreis: Is het ondernemerschap wel iets voor mij? Krijg ik wel genoeg klanten? Wat vind ik het allerleukste om te doen? Van welke klanten word ik blij? Deze ontdekkingsfase is belangrijk, maar daarna wordt het tijd voor het echte werk. En dan stappen Sonja en Maike van Reflectit graag in, om jou als ondernemer te helpen bij al die belangrijke stappen voor jouw bedrijf. Dat communicatie daarbij een hele belangrijke succesfactor is, staat als een paal boven water volgens de dames van Reflectit.
“Wij willen er graag zijn voor klein mkb-ondernemers die inzien dat er een professionaliseringslag nodig is en dat ze een partner nodig hebben bij die groeistap naar écht ondernemen”, vertelt Sonja Schaap, eigenaar en communicatiepartner bij Reflectit: “Als communicatiepartner helpen wij ze bij het ontdekken van hun onderscheidend vermogen. Dat blijkt vaak al best een lastige zoektocht. Daar horen ook belangrijke keuzes bij, zodat die unieke blauwdruk concreet wordt. De fundering van je bedrijf.”
Maike de Bruijn, sinds begin dit jaar ook werkzaam als communicatiepartner bij Reflectit, vult aan: “Als dit helder is en alle belangrijke keuzes gemaakt zijn, vertalen we dat naar alle communicatie in woord en beeld. Dat doen we in cocreatie met onze teamkanjers. Daarbij richten we ons vooral op: de basis op orde. Van daaruit kunnen onze klanten dan doorgroeien.”
“Klopt”, zegt Sonja instemmend. “Ten slotte helpen we ze om dat unieke bedrijfsverhaal zichtbaar te maken, offline en online. Een uniek cocreatietraject waar we trots op zijn en gelukkig ook mooie resultaten mee behalen met onze klanten.”
“Wij richten ons vooral op: de basis op orde. Van daaruit kunnen ze dan doorgroeien.”
Ondernemers die bij Reflectit aankloppen, hebben in die ontdekkingsfase van hun ondernemerschap al best wat stappen gezet. Zo hebben ze vaak al een logo en website, zijn ze actief op sociale media en bezoeken ze regelmatig een netwerkbijeenkomst. En toch krijgen ze dat vliegwiel niet op gang, waardoor ze te weinig klanten hebben.
“We vergelijken deze ondernemers wel eens gekscherend met de vakjeskast van Ikea”, vertelt Sonja met een knipoog. “Die kast is hun etalage en die staat helemaal vol. Alle diensten en producten staan erin. Met het idee: hoe meer aanbod, hoe meer klanten. Helaas werkt dat niet zo. Juist scherp kiezen zorgt voor meer klanten. Meer wensklanten zelfs. En die wensklanten wil elke ondernemer, toch?”
“Vaak is er geen rode draad te ontdekken in het verhaal van deze ondernemers. Ze werken hard, zijn goed in wat ze doen, maar vinden het lastig om structuur aan te brengen en zaken concreet te maken”, legt de eigenaresse van Reflectit uit. Maike vult aan: “Wij willen graag hun communicatiepartner zijn en ze helpen bij het vertellen van hun unieke verhaal, zodat die wensklanten wél aanhaken. We helpen ze om die eerste echte groeistap te zetten. Die groeistap die ervoor zorgt dat die wensklanten aanhaken en dat vliegwiel gaat draaien.”
Tags