Gedenkwaardig is de opmerking van prinses Maxima over haar toekomstige echtgenoot. Met de oneliner ‘Hij was een beetje dom’, veroverde zij de harten van het Nederlandse volk. Jaren later bleek dat de persconferentie – waarin zij de opmerking maakte – van begin tot eind geregisseerd was. Spontaniteit is prachtig. Als het om de centen draait, kan een spontane reactie ook een valkuil zijn.
Op het eerste gezicht bestaat er geen raakvlak tussen mijn vakgebied en de activiteiten van ons geliefde koningspaar. Ben je iets kritischer, dan loopt de vergelijking niet zo mank. Ondernemers die service hoog in het vaandel hebben staan, leggen graag de rode loper uit voor Koning Klant. Het is niet altijd slim om een klant met alle egards te behandelen. Wanbetalers hebben bijvoorbeeld geen recht op deze aanpak met witte handschoentjes.
Sommige ondernemers zijn het slimste jongetje van de klas en verdiepen zich in het betaalgedrag van hun klanten. Andere ondernemers zijn zo stom als het achtereind van een spaarvarken. Zij laten het betaalgedrag over aan het toeval. Dat is niet slim. Als ondernemer krijg je zo onherroepelijk te maken met wanbetalers. Ook de klant die jij als koning behandeld hebt, betaalt veel te laat of helemaal niet.
Natuurlijk heb jij als ondernemer recht op je geld. Je hebt immers aan je plichten voldaan. Nu is jouw klant aan de beurt om over de brug te komen en aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen. Hoe kun jij als ondernemer dit risico tot een minimum beperken? Graag reik ik je royaal de hand met 3 beproefde tips:
Vanzelfsprekend regeert u als ondernemer in uw eigen koninkrijk. Soms geldt het spreekwoord: ‘In het land der blinden is éénoog koning’. Als je blind bent voor de financiële risico’s die je met klanten loopt, is het tijd om afstand te doen van de troon. Graag zwaai ik tijdelijk de scepter om je afvallige klant op andere gedachten te brengen. Want mijn motto luidt: ‘Koning, keizer, admiraal: betalen zullen ze allemaal.’
Tags