Schrijver: Esther Nagtegaal
terug naar alle artikelen
Ten Hooven komt niet met vuistdikke rapporten en bureaucratische adviezen, maar gaat eerst op zoek naar de oorzaak en komt dan met pragmatische oplossingen. Met die werkwijze zijn ze uniek in de branche en besparen ze hun opdrachtgevers tijd en geld.
Vooral een ontregeld binnenklimaat levert een stroom aan klachten van gebruikers op. “Droge ogen, last van tocht of vocht, te koud of te warm; allemaal aanwijzingen dat het klimaatsysteem niet naar behoren werkt”, legt Ineke ten Hooven uit. “In de praktijk zien we dat mensen dan zelf maar iets bedenken om die klachten te verhelpen. Ze verschuiven hun bureau, dekken een rooster af of draaien aan een knop. Met als resultaat dat het probleem verlegd wordt en op een andere plek in het gebouw opduikt.” Geen goed idee, vinden Ineke en Ton ten Hooven. Beter is het om de oorzaak bij de bron aan te pakken en daar is Ten Hooven technisch management de aangewezen partij voor.
Een behaaglijk binnenklimaat is erg belangrijk voor de gebruikers van een gebouw. Toch duurt het soms jaren voordat een eigenaar of beheerder contact opneemt met Ten Hooven, weten zij uit ervaring. Dat is jammer, want een hoop ellende kan voorkomen worden als zij er in een vroeg stadium bij geroepen worden. “Niet alleen worden mensen ziek van het niet goed functioneren van de klimaatbeheersing in een gebouw, de problemen zorgen ook voor oplopende irritaties die zelfs uit kunnen monden in conflicten”, vertelt Ton ten Hooven. En daarom is het verstandig om bij het vermoeden van klimaatproblemen al in een vroeg stadium Ten Hooven technisch management in te schakelen. “Een investering die veel problemen voorkomt en die zichzelf ruimschoots terugverdient. Denk maar aan het ziekteverzuim dat je kunt voorkomen en alle kosten voor noodoplossingen die niet echt helpen”, vult Ineke ten Hooven aan.
“Pak de oorzaak van klachten bij de bron aan, die investering verdient zichzelf ruimschoots terug”
Om de oorzaak van de klimaatproblemen te bepalen, doet Ten Hooven een grondige analyse. Die begint met een enquête waarin de gebruikers van het gebouw hun ervaringen kwijt kunnen. Op basis van de uitkomst maakt Ten Hooven een meetplan dat met eigen geijkte apparatuur uitgevoerd wordt. Vervolgens worden alle installaties geïnspecteerd. Al die facetten worden geanalyseerd en dan volgt een advies. “Als we de oorzaak kennen, kunnen we een oplossing bedenken. Dat doen we zo efficiënt mogelijk, we kijken altijd wat we in tact kunnen laten. Om te testen of de oplossing die we bedacht hebben het juiste effect heeft, voeren we die als proef uit. Daar hebben we het gereedschap en de juiste mensen voor. Als het werkt, schakelen we een installateur in om die oplossing in het hele gebouw door te voeren”, vertelt Ton ten Hooven.
Die installateurs zijn een belangrijke schakel in het hele proces: “De plannen die wij maken, baseren we op het gewenste resultaat, maar we schrijven niet alles tot in detail voor. We laten veel over aan de inventiviteit en creativiteit van de installateurs die het werk uitvoeren. Als het eindresultaat maar gelijk is aan de wensen. Dat controleren en begeleiden we persoonlijk. Wij zijn de ogen en oren van de opdrachtgever.” De slogan is dan ook niet voor niets ‘real problems, real solutions’. En dat geldt niet alleen voor bestaande installaties, maar ook voor nieuwe.
Tags