Recent kondigde Nvidia een nieuw Artificial Intelligence-model aan genaamd Get3D aan. Dit AI-model kan tweedimensionale afbeeldingen omzetten naar 3D-objecten. Met de komst van wéér een nieuw AI-model is de vraag in hoeverre AI in de komende jaren taken van mensen gaat overnemen.
De laatste jaren verovert AI nieuwe domeinen, taken en vaardigheden waarvan lange tijd werd gedacht dat alleen het menselijk brein deze kon uitvoeren. Betekenen deze ontwikkelingen dat AI slimmer en beter is dan de menselijke geest, waardoor bijvoorbeeld het genereren en vertalen van teksten straks volledig automatisch gaat?
Zo zwart wit is het toch niet. Kunstmatige intelligentie is namelijk weliswaar goed in het verwerken van grote hoeveelheden informatie, maar (vooralsnog) slecht in abstract denken.
De meest geavanceerde AI-technologie verschilt eigenlijk niet van andere computersoftware, namelijk stukjes data die met hoge snelheden door circuits lopen. AI-technologie kan met de juiste datasets elk probleem oplossen. Dit betekent niet dat kunstmatige intelligentie superieur is aan het menselijk brein, maar juist dat het totaal verschillende dingen zijn.
Toch zijn er partijen die beweren dat menselijke arbeid overbodig wordt? Veel van deze argumenten zijn eigenlijk onzin, er zijn genoeg feiten die bewijzen dat de ontwikkeling van AI juist meer banen creëert dan het vernietigt.
Wel zijn er een aantal taken die mensen dankzij AI niet (meer) hoeven uit te voeren. Naar alle waarschijnlijkheid komt dat omdat die banen en/of taken eigenlijk nooit voor mensen waren bedoeld. Menselijke intelligentie werd aan deze taken besteed omdat simpelweg de technologie nog niet voorhanden was om dit uit te besteden aan machines.
Nu er steeds meer geavanceerde AI-modellen worden gepubliceerd en daardoor vaardiger worden in het uitvoeren van bepaalde taken, krijgen mensen meer tijd om menselijke vaardigheden te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan creativiteit, socialiteit, kunst, sport, literatuur en allerlei andere gebieden die waardevol zijn voor mensen en alleen uitvoerbaar vanwege de menselijk intelligentie.
De afgelopen periode was er de nodige reuring omtrent ChatGPT, dat ontwikkeld is door OpenAI en dankzij deep learning en natural language processing teksten genereert. Door deze ontwikkeling wordt gedacht dat tekstschrijvers, vertalers en vertaalbureaus binnenkort geen bestaansrecht meer hebben.
Het probleem met dit soort oplossingen is vooralsnog dat met name creativiteit in de teksten en vertalingen ontbreekt. De AI genereert de teksten op basis van bestaande informatie die online is te vinden. Nieuwe invalshoeken en onderzoeken zullen daardoor niet gebruikt worden.
Daarnaast voert de AI geen controle uit in hoeverre de informatie klopt, zoals een redactielid voor het reviseren van een vertaalde tekst wel doet. Op deze manier bestaat het risico dat de AI bronnen gebruikt die onjuiste informatie bevatten.
Verder is het voor het huidige AI-model nog moeilijk om de juiste context en jargon in te schatten, waardoor vertalingen vaak nog niet helemaal correct zijn. Daardoor heb je toch nog iemand nodig om naderhand de vertalingen van de AI na te lopen en waar nodig te corrigeren.
Een ander probleem bij AI is in hoeverre er sprake is van plagiaat. Inmiddels heeft onder meer Stack Overflow een tijdelijk verbod geplaatst op antwoorden die met ChatGPT worden gegenereerd, omdat de kwaliteit en juistheid van de antwoorden nog te wensen over zou laten.
Zoals gezegd is AI een verrijking voor de mens en zijn er dan ook een aantal voorbeelden van succesvolle combinaties tussen kunstmatige en menselijke intelligentie. Deze cases zijn vooral uit het Human Resources (HR) gebied.
Zo heeft Unilever meer dan 50.000 uur die werd besteed aan het werven van personeel kunnen besparen dankzij een AI-platform dat grote aantallen sollicitanten verwerkt. Daarbij werd ook de doorlooptijd om nieuwe mensen in dienst te nemen verkort van 4 maanden naar 4 weken.
Een ander voorbeeld is Fairlingo, een snel vertaalbureau met referenties in Eindhoven dat in zijn vertaaldiensten gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie als ondersteunend instrument. Dankzij de inzet van deze kunstmatige intelligentie kunnen zij ruim 40% sneller vertalingen aanleveren. Er worden dan ook geen banen geschrapt, maar wel aanzienlijk efficiënter gewerkt waardoor zij klanten sneller van dienst kunnen zijn.
Je hoeft dus niet bang te zijn dat kunstmatige intelligentie al jouw taken gaat overnemen, maar het kan wel betekenen dat je anders gaat werken dankzij AI. Bijvoorbeeld sneller en efficiënter, waardoor je tijd bespaart die je kunt inzetten voor andere taken en bezigheden. AI gaat in ieder geval niet meer weg en daarom is het beste deze technologie te omarmen en van te profiteren.