Tekst: Willem de Volder
terug naar alle artikelen
Citroën speelt volop in op maatschappelijke ontwikkelingen. Het milieu en het veranderende gedrag van de automobilist weerspiegelen in het elektrificeren van de modellijn. De C5 Aircross SUV Hybrid, ë-Jumpy en ë-C4 en uiteraard hun eigenaren profiteren van de aanpak van Citroën.
De Citroën C5 Aircross SUV Hybrid heeft alle officiële verbruikstests ondergaan en de resultaten zijn nog beter dan verwacht. Uit de WLTP-tests bleek dat de elektrische actieradius van de stekker-SUV 55 kilometer bedraagt. Het gemiddelde verbruik is 1.4 liter per 100 kilometer. De aandrijflijn van de bestaat uit een krachtige, 180 pk sterke PureTech benzinemotor en een 80 kW sterke elektrische motor die tussen de benzinemotor en de speciale ë-EAT8-transmissie is gepositioneerd. De elektromotor wordt gevoed door een 13,2 kWh sterke Li-Ion batterij. In hybridemodus levert de voorwiel aangedreven SUV een systeemvermogen van 225 pk en een maximumkoppel van 360 Nm dat al bij lage snelheden beschikbaar is. De C5 Aircross SUV combineert alle voordelen van 100% elektrisch rijden van dagelijkse korte ritten met de veelzijdigheid en de actieradius van een zuinige benzinemotor voor het afleggen van lange(re) afstanden. Leaserijders en fleetowners zullen de combinatie van de hogere actieradius met een laag verbruik als positief ervaren. Als luxe Business Edition staat de C5 Aircross SUV vanaf €41.740,- bij de Citroën-dealer.
Na de C5 Aircross SUV en betaalbare Ami zet Citroën met de 100% elektrisch aangedreven ë-Jumpy het offensief ‘elektrificatie voor iedereen’ voort. Met de ë-Jumpy bewijst Citroën ondernemers met een bestelauto een comfortabele dienst. De niet geëlektrificeerde versie (Bestelauto van het Jaar 2020) deed dat al en met de ‘ë’-versie verlegt Citroën de gebruiksmogelijkheden met aandacht voor het milieu als drijfveer. Citroën spreekt over gemoedsrust als het gaat over de actieradius. Die bedraagt 230 kilometer (WLTP-cyclus) voor de versie met 50 kWh-batterij en 330 kilometer voor de versie met 75 kWh-batterij. Comfort vertaalt zich in het ontbreken van geluiden en trillingen en het vermogen is vanaf de eerste aanraking van het ‘gaspedaal’ beschikbaar. Het laadvermogen bedraagt 1275kg en het maximum trekgewicht is 1000kg. Het trekgewicht tot 1 ton voor alle versies is zelfs best-in-class. Het laadvolume varieert van 4,6 kubieke meter voor de XS zonder Moduwork tot een toonaangevende 6,6 kubieke meter voor de XL met Moduwork.
Ook de populaire en aansprekende C4 krijgt van Citroën alle aandacht. Die wordt geleverd als 100 procent elektrische ë‑C4 maar ook met PureTech benzinemotor of BlueHDi dieselmotor. Het geheel nieuw ontwikkeld model staat, door het Advanced Comfort-programma, borg voor veel rijplezier. Citroën heeft prijzen gekoppeld aan de C4: vanaf €26. 890 ,- en de elektrische ë‑C4 is er vanaf €38.190,-.
Tags