Events Word lid

sluiten

Maak je klant trending topic

terug naar alle artikelen

image

Zonder duidelijke doelgroep ben je nergens, en met enkel het benoemen van je favoriete soort klanten ben je er ook nog niet. Je wilt hen leren kennen. Door en door! Weten waar ze wakker van liggen. Welke toekomstdromen ze hebben. En wie de persoon zelf is. Je gaat van customer journey naar life journey. Deze schat aan informatie helpt je om herkenbaar te worden. Je toont immers dat je snapt wat hen beweegt en bezig houdt. Je spreekt dezelfde taal, zelfs letterlijk als het gaat om woordkeuze in offertes of promotiemateriaal. Die herkenning maakt dat mensen je durven vertrouwen. En dat is de basis van geslaagd zakendoen.

In acquisitieworkshops sta ik met de deelnemers altijd uitgebreid stil met manieren om een klantengroep trending topic te maken, ze constant goed in beeld te hebben. Want dan weet je precies wat nodig is om voor hen aantrekkelijk te zijn. Een constant proces waarbij je er voor waakt dat je aannames maakt of vertrouwt op informatie uit het verleden. Je toetst informatie voortdurend aan de dagelijkse praktijk. En waar nodig scherp je kennis aan. Blijven vragen, luisteren en nadenken. Juist dan speel je snel in op veranderingen en blijf je naadloos aansluiten bij de behoefte van jouw favoriete klanten.

Om zoveel mogelijk kennis te vergaren maak je een eigen kenniscirkel. Dat gaat veel – echt veel – verder dan het checken van een website of social media actief volgen. Natuurlijk hoor je in gesprekken met klanten al een heleboel. Daarnaast zijn er tal van andere manieren om je te verdiepen en je klant nog beter te leren kennen. Een voorzet:

  • Omarm de kracht van Google Alerts en stel de bedrijfsnaam van een klant of andere relevante zoekwoorden in voor meldingen. Vaak nice to know, en soms zit er een pareltje van informatie tussen waarmee je echt indruk maakt bij een klant.
  • Zakelijke klanten? Websites van brancheverenigingen, banken en vakbladen geven inzicht in ontwikkelingen en trends. Een tool als Feedly is ideaal om snel op de hoogte te zijn.
  • Ga in gesprek met mensen die de doelgroep goed kennen om marktkennis op te doen. Een ander helpt je daar graag bij en wie weet ontstaat er meteen een waardevolle zakenrelatie.
  • Lees boeken of andere publicaties uit of over jouw doelgroep en volg invloedrijke personen die deze klanten kennen.
  • Abonneer je op nieuwsbrieven van de bedrijven waar je zaken mee doet of wilt doen. Ze bieden je mooie ‘haakjes’ om te gebruiken in acquisitiegesprekken.

Kost het veel tijd? Dat valt echt reuze mee. Helemaal bij blijven over alle ontwikkeling hoeft niet veel tijd te kosten. Plan elke week een uur om informatie door te nemen. Veelal is het scannen al voldoende, soms ga je iets meer de diepte in en lees je artikelen of social media posts uitgebreider. De tijd die je er in investeert betaalt zich dubbel en dwars terug. Jij weet meer over je klanten en zij weten dat absoluut te waarderen!

delen

Ook interessant

ShopWorks helpt ondernemers met online groeien
“Mensen die online zaken doen of willen gaan doen, verder brengen.” Het is duidelijk waar ShopWorks in Utrecht voor staat. Om dat op de gewenste en meest succesvolle manier te doen, zetten Tomas Hesseling en zijn collega’s rijke ervaring en expertise in.
Handige software, geen overbodige luxe.
Slim ondernemen betekent vooral: zorgen dat je als ondernemer alle tijd en energie kunt besteden aan ondernemen. En ervoor zorgen dat je geen onnodige tijd kwijt bent aan interne zaken, door slim gebruik te maken van innovaties die de bedrijfsvoering vergemakkelijken.
Frisse kijk leidt tot investeringen en nieuwe business bij Kopak
Kopak maakt al jaren in de breedte een enorme ontwikkeling door. “Groei die vraagt om investeringen in mensen en geavanceerde apparatuur. Het leidt naar nieuwe uitdagingen”, zegt Koert van de Kerkhof, die Rolf Lemmens als nieuwe Algemeen Directeur inwerkt.
Gemeente Tilburg en Midpoint Brabant geven digitalisering mkb een ‘boost’
De gemeente Tilburg wil digitalisering aanjagen bij het Tilburgse bedrijfsleven. “Ondernemers die veelal op papier werken, worden in de toekomst links en rechts ingehaald”, zegt Dolf Baetsen.