Zonder duidelijke doelgroep ben je nergens, en met enkel het benoemen van je favoriete soort klanten ben je er ook nog niet. Je wilt hen leren kennen. Door en door! Weten waar ze wakker van liggen. Welke toekomstdromen ze hebben. En wie de persoon zelf is. Je gaat van customer journey naar life journey. Deze schat aan informatie helpt je om herkenbaar te worden. Je toont immers dat je snapt wat hen beweegt en bezig houdt. Je spreekt dezelfde taal, zelfs letterlijk als het gaat om woordkeuze in offertes of promotiemateriaal. Die herkenning maakt dat mensen je durven vertrouwen. En dat is de basis van geslaagd zakendoen.
In acquisitieworkshops sta ik met de deelnemers altijd uitgebreid stil met manieren om een klantengroep trending topic te maken, ze constant goed in beeld te hebben. Want dan weet je precies wat nodig is om voor hen aantrekkelijk te zijn. Een constant proces waarbij je er voor waakt dat je aannames maakt of vertrouwt op informatie uit het verleden. Je toetst informatie voortdurend aan de dagelijkse praktijk. En waar nodig scherp je kennis aan. Blijven vragen, luisteren en nadenken. Juist dan speel je snel in op veranderingen en blijf je naadloos aansluiten bij de behoefte van jouw favoriete klanten.
Om zoveel mogelijk kennis te vergaren maak je een eigen kenniscirkel. Dat gaat veel – echt veel – verder dan het checken van een website of social media actief volgen. Natuurlijk hoor je in gesprekken met klanten al een heleboel. Daarnaast zijn er tal van andere manieren om je te verdiepen en je klant nog beter te leren kennen. Een voorzet:
Kost het veel tijd? Dat valt echt reuze mee. Helemaal bij blijven over alle ontwikkeling hoeft niet veel tijd te kosten. Plan elke week een uur om informatie door te nemen. Veelal is het scannen al voldoende, soms ga je iets meer de diepte in en lees je artikelen of social media posts uitgebreider. De tijd die je er in investeert betaalt zich dubbel en dwars terug. Jij weet meer over je klanten en zij weten dat absoluut te waarderen!