Uw kleurrijke netwerk magazine duikt deze keer op een basisbegrip uit ieder marketingboek; bepaal je doelgroep. Wat mij betreft een zwaar overtrokken “advies” aan een ondernemer. Je doelgroep bepaal je niet, je doelgroep ontstaat namelijk vanzelf.
De doelgroep van zakenmagazine Netwerk? Ondernemers. Doelgroep van automonteurs? Mensen met een kapotte auto. Doelgroep van de opticien? Mensen met slechte ogen. Een groothandel in bakkerijbenodigdheden? Juist, bakkers.. Zoals mijn zoon zou zeggen: “Boeie”. Oké, ik snap ook dat ik nu te kort door de bocht ga, maar laten we het alsjeblieft ook niet allemaal te interessant maken. Volgens mij is het “managen van de verwachtingen van de klant” een veel groter goed. En als je als klant een warme bakker bezoekt, dan snapt iedereen wel dat jij lekker brood komt kopen en daarvoor iets meer wil betalen dan dat je het bij de Aldi zou halen (vandaar het gezegde; Het leven is hard, maar brood van de Aldi is harder).
De ondernemer die wil laten zien dat hij best nog modern kan zijn noemt het een Unique Selling Point en een echte Tilburger noemt het “Laoten zien waarum ze bij jouw spullen moetuh haolen en nie bij un aander”. En als dat unieke van je bedrijf de scherpe prijs is, dan kom je al snel op glad ijs. Weinig betalen willen we tenslotte allemaal, matige of ronduit slechte kwaliteit wil niemand meer. Daarvoor zijn we te verwend.
Maar ik heb het een paar weken terug toch weer gedaan. Op vakantie naar Spanje en boeken bij -jawel- Ryanair. Een retourtje bij onze eigen KLM kost ongeveer 450 euro maar voor 121 euro vliegen we met de Engelse prijsvechter. Een schijntje van de “normale” prijs dus en eigenlijk moeten we dan ook minimaal 3x slechtere kwaliteit willen ervaren en accepteren. Alleen zijn we dat prijsverschil op het vliegveld weer vergeten. Het begint al bij de incheckbalies: 500 man in de rij voor 3 incheckbalies. Als we dan eindelijk bij de gate zijn herhaalt dit ritueel zich, teveel mensen voor te weinig personeel. Koffertjes worden afgekeurd of krijgen een sticker dat ze alsnog in de buik van het vliegtuig moeten. “Hallo, we hebben priority geboekt mevrouw”, probeer ik nog. Een weinig zinvolle actie; A) spreekt de dame van Ryanair geen woord Nederlands en B) iedereen in de rij heeft dezelfde priority.
Eenmaal in het smakeloze geel/blauwe interieur aangekomen proberen we ons in de stoeltjes te vouwen en duwen de handbagage, na onvriendelijk verzoek, onder onze stoel. Een stewardess beukt met haar te dikke kont mijn arm binnen mijn stoelruimte. Ik kijk mijn partner nog maar eens aan en mompel vanonder mijn mondkapje dat Ryanair een echte kutzooi is. “Nooit meer met Ryanair” zeg ik er standaard achteraan. Ga ik over een paar maanden toch weer doen, want dan vliegen we weer gewoon met Ryanair. Geloof me, Ryanair heeft nooit als doelgroep gekozen voor “verwende-Nederlanders-die-voor-heel-weinig-willen-vliegen-maar-we-klagen-als-het-geen-KLM-kwaliteit-is”. Nee, die groep heeft zelf Ryanair uitgekozen om mee te vliegen. Doe als ondernemer dus vooral waarvan jij denkt dat je het zo moet doen. En je zal zien, jouw doelgroep meldt zich vanzelf.
Foto: Jeroen van Eijndhoven
Tags