Een wagenparkverzekering is altijd maatwerk. Geen enkel wagenpark is hetzelfde. Dit heeft te maken met de samenstelling van het wagenpark maar ook met de aard van het bedrijf.
Het wagenpark van een verhuisbedrijf is weer anders dan dat van een taxibedrijf. Ook loopt het ene wagenpark een hoger risico op schade dan het ander.
De mogelijke dekkingen zijn vergelijkbaar met die van een particuliere autoverzekering. Uiteraard is dit altijd een verplichte WA-dekking, en daarnaast de beperkt en volledig casco dekking. Deze laatste noemen we in de volksmond ook wel all-risk. Deze drie dekkingen zijn uit te breiden met een schade en ongevallenverzekering voor inzittenden, accessoires en een rechtsbijstand dekking.
Bij bestel en vrachtauto’s zijn de dekkingen wel verder uit te breiden. U kunt dan denken aan het risico tijdens het vervoer, maar ook met het laden en lossen van de goederen. Daarnaast hangt er vaak een trailer of aanhanger achter die ook verzekerd kan of moet worden.
Geven alle verzekeraars in Nederland een premie af voor een wagenparkverzekering? Nee zeker niet. Dit worden er helaas steeds minder. Daarnaast is het sterk afhankelijk van het soort bedrijf en het schadeverleden. Bedrijven die heel lastig te verzekeren zijn, zijn bijvoorbeeld taxi- en koeriersbedrijven.
Wat kost een wagenparkverzekering? Zoals ik al aangaf is dit altijd maatwerk en er zijn dan ook geen standaard premies voor. De premie is o.a. afhankelijk van de grootte van het wagenpark, het soort auto’s, de gekozen aanvullende verzekeringen en het schadeverleden. Om het toch niet al te ingewikkeld te maken zijn er wel maatschappijen die met standaard premies voor bijvoorbeeld de WA-dekking werken. Daarnaast hebben ze dan een tabel voor de aanvullende dekkingen welke afhankelijk is van de cataloguswaarde van het voertuig.
Kort samengevat is het dus belangrijk u goed te laten adviseren over de verschillende mogelijkheden die er aan worden geboden. Wenst u vrijblijvend advies of meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.
Tags