Fotografie: Suzanne Verhagen
Schrijver: Willem de Volder
terug naar alle artikelen
Zaken doen omvat meer dan het verkopen van koffie, thee en soepen en daaraan gerelateerde apparatuur. Vlak ook duurzaamheid, samenwerken met de klanten en de merken en maatschappelijke betrokkenheid niet weg, zegt Marc Bozon van Coffee3 in Udenhout. Hij roemt de wederkerigheid op die punten van leveranciers en klanten en is hen daarvoor dankbaar.
Bozon zit op zijn praatstoel. Het tekent hem dat hij aandacht heeft voor zijn gesprekspartner. Naadloos schakelt hij op naar onderwerpen die hem ook aan het hart gaan, zoals duurzaamheid. “Vanzelfsprekend heeft dat aspect invloed op de koffieproductie. Wij staan best ver van het product vandaan. Door te werken met merken, die oog hebben voor boer, natuur en kwaliteit, draag je bij aan een betere samenleving.”
Vanzelfsprekend komt Colombia als koffieland ter sprake. Bozon noemt ook Vietnam. Hij zag met eigen ogen hoe het er in het tweede grootste koffieland ter wereld aan toe gaat.“ Hij hoopt dat de kleinschaligheid in koffielanden de boventoon blijft voeren. “Dat is goed voor de plaatselijke telers en hun gezinnen en de kwaliteit van het product.” Hij weidt uit over de impact op de natuur en de waterhuishouding in de koffielanden. “Belangrijk voor de telers maar indirect ook voor de leefbaarheid hier en vanzelfsprekend voor de prijs.” Bozon geeft aan graag te werken met onder meer Nestle. “Kwaliteit, betrouwbaarheid maar ook duurzaamheid maken van het merk een consistente partner om zaken mee te doen. Nestle investeert tot 2030 een miljard euro in de koffiewereld. “Nee, dat is geen ‘window dressing’ maar het staat voor een aanpak vanuit het hart om de koffiewereld scherp te houden en kwaliteit te waarborgen. Dat spreekt me aan.”
‘Oprecht dankbaar voor de waardering van leveranciers en klanten’
Bozon noemt ook het concern Redbeans. “Wij doen al geruime tijd zaken met het bedrijf. Het heeft oog voor de boeren maar investeert ook in de duurzaamheid van het productieproces en in hun koffiemachines. Die zijn voor meer dan 95 procent te hergebruiken. Gebruikte koffiemachines worden geheel herzien, onderdelen worden vervangen en ze komen als nieuw terug op de markt.” Bozon noemt ook de Redbeans-flexconcepten. “Klanten zijn niet meer met hun koffiemachines gebonden aan dikke contracten. Wil een bedrijf van een machine af, dan kan dat op elk moment.” Bozon wijst terloops in het kader van energiebesparing op de slimmigheid van de koffiemachines. Ook ‘afval’ krijgt van Coffee3 en de leveranciers de komende jaren steeds meer aandacht. “Er bestaan al trajecten voor koffieafval richting champignonteelt. Dat wordt verder uitgerold en ook dat zorgt voor duurzame trajecten.”
“Van ondernemers wordt steeds meer verwacht dat ze ook maatschappelijk en cultureel betrokken zijn bij hun leefwereld en daarbuiten. Bestuurlijke, veelal vrijwillige, inzet draagt bij aan een leefbare samenleving.” Bozon weet dat die inzet steeds belangrijker wordt. Hij proeft ook dat leveranciers en klanten dat waarderen en dat het vertrouwen wekt. Maar ook eerlijkheid is een essentieel aspect in het zaken doen. Coffee3 bezigt die manier van zaken doen al 48 jaar. “Dankbaar dat we, eerst mijn vader en zijn mensen en nu wij, al zo lang vertrouwen genieten van leveranciers en klanten. Het klinkt misschien wat emotioneel maar daar ben ik oprecht dankbaar voor.”
Tags