Als je de gezellige showroom bij Renault-dealer Stern aan de Europalaan 2 in Eindhoven binnenstapt, word je hartelijk begroet. En dat is precies zoals vestigingsmanager Arnold Roeffen het graag heeft.
Lees meerZo’n 2,4 miljoen euro had iemand er voor over: de eerste tweet die verstuurd werd door Jack Dorsey – oprichter van Twitter. Iets kopen wat niet tastbaar is en er toch enorm veel voor betalen. Fascinerend. Waarschijnlijk levert jouw eerste post op social media niet zoveel geld op, die van mij evenmin. En toch is de aanschaf van dit soort NFT’s groeiende en zeker niet alleen interessant voor de rich & famous of corporates.
Mocht je nu denken ‘NFT?!’. Het is een Non-Fungible Token. Een uniek eigendomscertificaat gekoppeld aan een digitaal item, zoals dus die tweet of bijvoorbeeld een online kunstwerk. De aanschaf verloopt via cryptovaluta en in de blockchain staat geregistreerd wie de eigenaar is. Goed, tot zover de achtergrond. De vraag is: wat kun jij met zo’n ontastbaar iets als het gaat om klantloyaliteit? Van alles. Ik sprak er laatst met mijn collega-klantgerichtheidsexpert Steven van Belleghem over, hij weet bijzonder veel van technologische ontwikkelingen en er ging een wereld voor me open.
Als je er even voor gaat zitten vliegen de NFT-mogelijkheden je op internet om de oren. Wat voorbeelden. Neem de band Kings of Leon, die bij de release van een album ook een digitaal golden ticket aanboden. Slechts één fan kon deze kopen en was vervolgens verzekerd van een plaats op de eerste rij bij alle concerten. Of speelgoedfabrikant Mattel. Zij lanceerden Hot Wheels, digitale autootjes die je kunt kopen om aan je – online – verzameling toe te voegen. Razend populair bij verzamelaars van speelgoedauto’s. En wat te denken van IT-ondernemer Gary Vaynerchuk die het platform VeeFriends heeft gebouwd waar digitale tekeningen worden verkocht voor soms gigantische bedragen. Het kan ook nog wat sympathieker, waarvan Coca Cola een aardig voorbeeld is. Zij hielden een veiling van onder meer een speciaal ontworpen jas en wat andere items. De totale opbrengst van bijna 600.000 dollar ging naar een goed doel. En die jas….die is dus digitaal hè, niet om thuis aan de kapstok te hangen.
Klantloyaliteit aanwakkeren is een goede reden om in de NFT’s te stappen. Hoewel het voor sommige kopers zonder twijfel een beleggingsobject is. De gemeenschappelijke factor van al die items is namelijk dat ze schaars zijn. En schaarste verkoopt, dat is algemeen bekend. Plus de eigenaar krijgt bepaalde voordelen. En er is meestal wel iemand te vinden die daar dan weer meer geld voor over heeft, want wat schaars is stijgt in waarde. Wil je de stap naar NFT’s zetten dan is het allereerst van belang om te bepalen wat jouw bedrijf kan creëren aan schaarste. De volgende stap is bepalen welke exclusieve voordelen je wilt bieden aan de klanten die deze aankoop doen. Eerder genoemde voorbeelden geven alvast wat inspiratie. Tot slot valt of staat het succes van jouw NFT’s met de wil van klanten om er geld aan uit te geven. Vraag jezelf dus ook af of de community rondom jouw merk, product of dienst sterk genoeg is om ze te kopen.
Als je de gezellige showroom bij Renault-dealer Stern aan de Europalaan 2 in Eindhoven binnenstapt, word je hartelijk begroet. En dat is precies zoals vestigingsmanager Arnold Roeffen het graag heeft.
Lees meerDe gemeente Tilburg wil digitalisering aanjagen bij het Tilburgse bedrijfsleven. “Ondernemers die veelal op papier werken, worden in de toekomst links en rechts ingehaald”, zegt Dolf Baetsen.
Lees meer