Essen, 14 augustus 2024 – In aanloop naar het verwachte jaarlijkse hoogseizoen in de luchttransportsector, heeft DB Schenker cargo.one als partner gekozen om een digitale verbinding te maken met tientallen luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. De samenwerking breidt het portfolio van de wereldwijde logistieke dienstverlener uit van oorspronkelijk negen naar live toegang tot de capaciteit van meer dan 50 luchtvaartmaatschappijen. Vanaf nu kan DB Schenker beter de geschikte capaciteit en passende tarieven bepalen voor ad-hoczendingen van zijn klanten.
Thorsten Meincke, Global Board Member Air & Ocean Freight, DB Schenker: “We gaan door met het digitaliseren van transport en het ontwikkelen van oplossingen waar op de markt veel vraag naar is. Door onze toegang tot beschikbare luchtvrachtcapaciteit te verbeteren, besparen we tijd voor onze klanten en maken we processen sneller, soepeler en efficiënter. cargo.one past perfect bij deze ambitie, zij hebben veel expertise in het beheren van grote hoeveelheden realtime gegevens.”
Christa Koenen, Global Board Member Information Technology & Digitalization (CIO/CDO), DB Schenker: “Elke dag streven we ernaar om voorop te lopen in het digtaliseren van de expeditiesector. Met meer dan 150 jaar ervaring zoeken we de ideale externe leveranciers om op basis van innovatie en technologie nieuwe opties te ontwikkelen. Efficiencywinst via IT draagt bij om de hele logistieke sector efficiënter te maken. Hoe meer vervoerders DB Schenker digitaal koppelt, en dus processen automatiseert en optimaliseert, hoe beter de uiteindelijke keuze voor onze klanten zal zijn. Het concept is vergelijkbaar met geautomatiseerde last-minute deals van luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus.”
Moritz Claussen, Oprichter en Co-CEO, cargo.one: “DB Schenker heeft cargo.one gekozen om zijn weg naar digitale transformatie verder te versnellen. We zijn enthousiast dat we onze nieuwe partner een geavanceerd inkoopplatform voor luchtvracht kunnen bieden dat de efficiëntie, nauwkeurigheid en gebruiksvriendelijkheid verhoogt. Met de uitstekende infrastructuur van cargo.one kan DB Schenker de klanttevredenheid verhogen en zijn concurrentiepositie verbeteren."
De vraag naar snelle en actuele informatie over luchtvrachtcapaciteit en marktprijzen is steeds belangrijker geworden met de huidige verstoringen van de wereldwijde supplychain en de vraag naar luchttransport die via e-commerce blijft stijgen. Daarom heeft DB Schenker sinds 2022 directe API-interfaces opgezet met negen luchtvaartmaatschappijen uit Europa, Noord- en Zuid-Amerika, het Midden- Oosten en Azië.
Mogelijkheden opschalen om efficiency te maximaliseren
DB Schenker heeft nu besloten samen te werken met cargo.one, een marktleider op het gebied van inkooptechnologie voor luchtvracht. cargo.one fungeert als een digitale connector tussen luchtvaartmaatschappijen en expediteurs. Met de nieuwe samenwerking krijgt DB Schenker toegang om bij meer dan 50 luchtvaartmaatschappijen te boeken en zal het bedrijf profiteren van de voortdurende toename van het aantal carriers op het platform.
De digitale infrastructuur van DB Schenker voor luchtvracht is gebaseerd op een geïntegreerd platform van zes systemen. Voor klanten zijn alle processen gebundeld in DB SCHENKER connect om tariefaanbiedingen te ontvangen en de laatste status van hun zendingen te zien. De nieuwe extra keuze voor spotcapaciteit en trade lanes is onmiddellijk beschikbaar zonder wijznging van de vertrouwde klanteninterface.