sluiten

Help, wat moet ik doen, mijn bank begrijpt me niet meer?

terug naar alle artikelen

image

Deze vraag en opmerking heb ik vaker gekregen van ondernemers. Van een bankier heb ik deze één keer gekregen. Heel opvallend, omdat het veel vaker aan de orde moet zijn. De bankier waar ik op doel, stelde nog een aanvullende  vraag. “Leon, kun jij niet een keer tegen die ondernemer zeggen waarom wij doen wat we doen, want mij lukt dat niet. Het is alsof we naast elkaar heen praten”

Bankier en Ondernemer
Dit raakt wel de kern van het verschil tussen de ondernemer en de bankier. Ik kan me de ondernemers nog goed voor de geest halen die blij waren omdat hun accountmanagers van de bank had gezegd dat ze zich nu ook als ondernemer moesten opstellen. Eindelijk zag je de ondernemer denken, eindelijk iemand die dus weet waar ik elke dag mee te maken heb. Vaak was de blijdschap van niet al te lange duur. Is dat verrassend? Nee, eigenlijk niet.

Hoe kan het nu dat de taal van de bankier en de taal van de ondernemer niet op elkaar aansluiten. Volgens mij heeft dat te maken met het omgaan met risico’s. Bankiers hebben een risicomijdend gedrag en dat is maar goed ook. Als een ondernemer risico’s wil mijden kan hij beter stoppen. Ondernemen is zeker geen ongebreidelde risico’s nemen, maar wel het balanceren op de golven van de risico’s. De mate waarin een ondernemer en een bankier dat doen verschillen enorm van elkaar en dat zorgt voor een wederzijds onbegrip.

Kort nadat ik de bank had verlaten voor het zelfstandige ondernemerschap vroeg een familielid mij wat ik nu eigenlijk deed. Ik heb een vertaalbureau zei ik, ik ben een soort tolk. Zo was het en zo is het denk ik nog steeds. Ik verzorg een intermediairrol tussen de ondernemer en zijn bankier. Dat kan ik omdat ik beide talen heb leren spreken. Logisch eigenlijk. Zet een Chinees aan tafel met een Fransman en je krijgt toch hetzelfde? Ik moet toegeven dat het iets gechargeerd is maar in de kern klopt dat wel.

Leon Brouns
leon.brouns@cygnus.nl
M 06-51999792
www.cygnus.nl