sluiten

Google komt met Digitale Werkplaats naar Eindhoven

terug naar alle artikelen

image

Internet kan helpen bij het vergroten van de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt en het laten groeien van een bedrijf. Maar om optimaal de kansen van het internet te kunnen benutten zijn digitale vaardigheden cruciaal. Vanaf 20 mei a.s. zal Google met de Digitale Werkplaats daarom tijdens de Dutch Technology Week een week lang Eindhoven aandoen om workshops aan ondernemers en studenten te geven over onder meer het vergroten van online zichtbaarheid van hun bedrijf, online veiligheid en het analyseren van hun website. Daarnaast worden er in samenwerking met Codaisseur trainingen in programmeren aangeboden

120.000 ondernemers en studenten getraind
Voor MKB’ers zijn er volop kansen om online meer groei te realiseren. Zo verkoopt het Nederlandse MKB bijvoorbeeld slechts 15% online, terwijl 82% van de consumenten online koopt (bron: DESI 2018). Google is daarom eind 2015 gestart met de Digitale Werkplaats, waarmee ondernemers de kans krijgen om de gewenste digitale vaardigheden te leren. Inmiddels hebben zo’n 120.000 Nederlanders de trainingen van de Digitale Werkplaats gevolgd en worden er naast trainingen voor ondernemers inmiddels ook voor studenten en werknemers speciale online en offline trainingen georganiseerd.

Blijven investeren in eigen ontwikkeling
Eindhoven was in 2015 de eerste stad waar Google een Digitale Werkplaats organiseerde. Destijds namen ruim 900 ondernemers uit Eindhoven en omgeving deel aan de Digitale Werkplaats op het VDMA-terrein, waar Google toen voor twee dagen neerstreek. Vanaf 20 mei as. zal Google opnieuw Eindhoven bezoeken, maar dan met een bus die verschillende plekken in de stad zal aandoen.

content-image content-image content-image

“Studenten en het MKB zijn voor onze stad en regio erg belangrijk. Bedrijven creëren economische groei en werkgelegenheid en de afgestudeerde talenten zorgen ervoor dat Eindhoven ook in de toekomst (internationaal) op de kaart blijft staan”, zegt Stijn Steenbakkers, wethouder economie, Brainport, innovatie, Onderwijs en sport van de gemeente Eindhoven: “Zeker zo belangrijk is dat bedrijven, werknemers en studenten blijven investeren in hun eigen ontwikkeling. Dit draagt bij aan een krachtig CV, een toekomstbestendig bedrijf en ook aan persoonlijk geluk. Digitalisering gaat steeds sneller en daar zullen wij ons op moeten blijven bijscholen. Met de Digitale Werkplaats zoomt Google hierop in en het is heel mooi dat Eindhovenaren voor de tweede keer gebruik kunnen maken van deze unieke kans.”

Pim van der Feltz, directeur Google Nederland: “Wij geloven dat het internet kansen biedt voor iedereen. Daarom willen we mensen graag laten ervaren hoe het internet hen kan helpen hun doelen te bereiken, zoals de groei van het eigen bedrijf of het vergroten van de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Sinds eind 2015 organiseren we daarom in Nederland online en offline trainingen met onze Digitale Werkplaats, waaraan al zo’n 120.000 Nederlanders hebben deelgenomen. Door met de bus het land in te trekken, willen we nog meer mensen de kans geven om hun vaardigheden te vergroten. We zijn verheugd om nu met de bus terug te komen naar de plek waar we destijds onze allereerste Digitale Werkplaats organiseerden. ”

Er worden dagelijks verschillende trainingen in de bus in Eindhoven gegeven. De exacte data en locaties zijn te vinden op de website van de Digitale Werkplaats. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via g.co/gratisworkshops.

Officieel NIMA certificaat voor online training
De Digitale Werkplaats bezoekt in het voorjaar verschillende plaatsen in het land. Daarnaast biedt Google ook een online programma met trainingen. Wie alle 26 onderwerpen afrondt en de testvragen correct beantwoord ontvangt een certificaat dat onderschreven wordt door IAB Europe, Open University en NIMA.  Aanmelden voor de online versie van de Digitale Werkplaats kan hier.