25-COLUMN Henry Knoop 1 pagina_edited

Meer tijd en meer leads; groeien met Marketing Automation

Op het moment dat je je werkzaamheden beschrijft en dus systematiseert, kun je ze ook door iemand anders laten uitvoeren. Wat je eerst allemaal zelf moest doen, kunnen nu meerdere mensen tegelijk doen. Er kan direct veel meer werk worden verzet. Fijn, want dat betekent groei. Maar meer mensen aan het werk zetten kost ook veel geld. De kosten voor een extra persoon lopen al gauw op tot duizenden euro’s per maand. En dat bedrag kun je misschien nog niet missen.

Even opnieuw dus.. Op het moment dat je je werkzaamheden beschrijft en dus systematiseert, kun je ze ook automatiseren! Je kunt er dus ook voor kiezen om een softwarepakket aan te schaffen. Bijvoorbeeld om je back-office te automatiseren. Ik kan me nog het gevoel van vrijheid herinneren dat de aanschaf van mijn eerste softwarepakket me gaf. Met een stukje CRM, urenverantwoording, facturatie en de mogelijkheid om abonnementen te verkopen. Alles in 1 systeem, wat het bijna onmogelijk maakte om nog dingen te vergeten. En het mooie was dat de administratieve rompslomp – een noodzakelijk kwaad en niet mijn favoriete werk – veel gemakkelijker en vooral veel sneller ging. Voor slechts € 500,- per maand! Eén keer ervoor gaan zitten om het goed in te regelen en daarna had ik ineens tijd over om nieuwe klanten te benaderen. Wat overigens veel gemakkelijker ging met het CRM-systeem. De zaken gingen zo voorspoedig dat die extra persoon er alsnog bij kwam.

Wat ook zeker loont is tijd investeren om een goede verkoopfunnel op te zetten; het inzetten van Marketing Automation, waarbij je bewust de tijd neemt om te bedenken wat je reacties en antwoorden zijn naar je potentiële klanten. Je kunt je systemen zo inrichten dat je automatisch verkeer genereert naar je website. Als een klant daar op een bepaald product klikt en je hebt dus conversie, dan kun je organiseren dat die klant hier de komende periode automatisch een aantal mailtjes over ontvangt. Zonder dat het je tijd kost om met de hand uit te zoeken wie waar interesse in heeft en wie je moet mailen of anderszins contacteren. Een geautomatiseerde opvolging van je klanten betekent een consequente, betrouwbare opvolging en dus vallen er minder potentiële klanten uit je verkoopfunnel!

Door je systemen beter in te richten – zowel je back-office als je verkoop – bespaar je dus tijd en kosten. Deze steek je in het benaderen van nieuwe klanten en het ondernemen van nieuwe activiteiten. Het goed inrichten van je Marketing Automation levert je wel 25 tot 30% meer leads op. En die kun je goed gebruiken als je wilt groeien.

Klaar om te groeien, maar hulp nodig bij de keuze van een Marketing Automation systeem of de juiste inrichting ervan? MSM Support helpt met onafhankelijk advies en een technische, praktische aanpak.

MSM Support – Henry Knoop biedt onafhankelijke hulp en informatie bij de keuze en implementatie van CRM en Marketing Software

MSM Support
Noord-Brabantlaan 303
5657 GB Eindhoven
T 040-2939 999
info@msmsupport.nl www.msmsupport.nl