sluiten

Financiële zorg is voor ons allemaal!

Fotografie: Eddie Mol

terug naar alle artikelen

image

Natuurlijk houd je rekening met de risico’s en met eventuele periodes dat het wat minder gaat. En helaas zullen veel ondernemers ook wel eens wakker liggen wanneer de liquiditeit even achter blijft of als de salarissen betaald moeten worden, zeker bij de betaling van het jaarlijkse vakantiegeld. Maar is dat alleen jouw zorg?

Gedeelde smart is halve smart
Wat mij opvalt, is dat veel bedrijven richting hun medewerkers nog steeds heel geheimzinnig kunnen doen over cijfers en behaalde resultaten richting hun medewerkers. Successen worden niet altijd gedeeld en vaak horen de mensen het alleen als het even wat minder gaat en de broekriem dient te worden aangehaald. Een eventuele recessie wordt dan ‘gebruikt’ om salarissen te bevriezen of afscheid te nemen van mensen.

Ik ken een bedrijf waar ze in het begin van de crisis open en eerlijk verteld hebben dat het water hen na aan de lippen stond en heeft de directie een beroep gedaan op de medewerkers. Hen werd gevraagd om tijdelijk 10% van hun salaris in te leveren om daarmee het voortbestaan van de organisatie veilig te stellen. Vanwege de openheid en eerlijkheid van de directie deed uiteindelijk iedereen mee. Resultaat is dat er samen door eenieder de schouders onder de werkzaamheden werd gezet en ze kwamen er weer bovenop. Momenteel hebben ze het drukker dan ooit, ze hebben meerjarige grote projecten binnengehaald en iedereen heeft zijn oude arbeidsvoorwaarden weer terug. De medewerkers die tijdelijk salaris hadden ingeleverd, zijn daarvoor de afgelopen 2 jaar uitstekend gecompenseerd.

Gezamenlijke inspanning is gezamenlijk resultaat
Ik ga altijd uit van het principe dat een resultaat een resultante is van de inspanning die daaraan vooraf gaat. Die inspanning wordt voor een deel bepaald door processen, procedures en inhoud. Een groot deel echter wordt vooral mogelijk gemaakt door de inspanning van de medewerkers. Kwantitatief door hun best te doen, maar vooral kwalitatief door gebruik te maken van hun talenten, motivatie en competenties. Door ze te betrekken bij alle resultaten, zul je ze dus logischerwijs nog meer betrekken bij deze kwaliteit van de inspanning. Maak ze verantwoordelijk!

Als eindverantwoordelijke bij een batterij-importeur liet ik alle accountmanagers een keer een Profit & Loss van hun eigen werkzaamheden en klanten maken. Sommige klanten waren verlieslatend, waar ze dachten dat het goede klanten waren. Andere klanten bleken veel meer potentie te hebben, waardoor er een significante verschuiving plaatsvond in het aantal productieve uren wat aan een klant besteed werd. De allergrootste eye-opener was echter voor de eigenaar zelf. Van de 4 merken die wij aanboden in de markt bleken er 3 niet alleen omzet-technisch marginaal, maar vanuit het oogpunt van bijdrage aan de nettowinst volledig verwaarloosbaar.

Degene die dit kenbaar maakte aan de organisatie was de Key Accountmanager die verantwoordelijk was voor deze 3 merken. Hoe gaaf is dat? We zijn destijds volledig in gaan zetten op 1 merk met meer focus van de medewerkers en meer duidelijkheid naar de markt. De Key Accountmanager werd verantwoordelijk voor een substantieel deel van de Salesafdeling, het bedrijf groeide verder door en de continuïteit werd gewaarborgd.

Kortom: laat iedereen zorgen voor het resultaat door alle medewerkers betrokken en verantwoordelijk te maken voor hun eigen (financiële) bijdrage. Met de juiste gezamenlijke focus op de resultaten zul je zien dat jouw financiële zorg veel minder wordt.    

delen

V.O.C. Vertrouw op Compas

Lees meer >