sluiten

Zoekt en gij zult vinden.

terug naar alle artikelen

image

Eerst moet je, zoals iedereen die producten gaat verkopen, weten wat je wilt. Waar ligt de affiniteit en natuurlijk het hart. Dat laatste is voor mij belangrijk. Ik koop mijn wijn niet bij wijnfabrieken maar bij wijnfamilies, Europese wijnfamilies met respect voor de natuur, wijn met een duidelijk herkomst. En dit tegen de juiste prijs. ik heb geen enkel probleem met wijn uit de nieuwe wereldlanden, daar komt goede wijn vandaan. Maar wij Europeanen mogen trots zijn op onze eigen producten, en die duizenden extra kilometers zijn niet goed voor onze carbon footprint.

Als al belangrijke factoren bekend zijn, dan komt het selecteren. De romantiek van de buitenlandse reizen is  echt van vroegere tijden. Nu gebruiken we vakbladen, internet surfen, beurzen en de tips van concullega’s. Vanzelfsprekend reageren op vraag van je klanten.

Op je reizen zakelijk of privé, kom je wijn tegen waar je van denkt “ mhhm  even een foto van maken”.  
Eén van de eerste wijnen die ik importeerde ontdekte ik na het beklimmen van de Mont Ventoux. Gedreven door honger zette ik mijn fiets tegen de muur van een restaurant, daar werd hij geschonken!!
Thuis gekomen heb ik een monster besteld, deze blind geproefd tussen andere wijnen.
Het telt ook voor mij dat tijdens vakantie alles net wat mooier en lekkerder is. Overigens, die Ventoux is in het echt veel hoger. Tenminste dat was mijn gevoel toen ik ploeterend de top bereikte.

Nu komen we bij het volgende stukje van de wijnpuzzel, je hebt de producten geselecteerd en je hebt monsters aangevraagd. Deze staan keurig op een rij te wachten om geproefd te worden samen met een aantal concullega’s. Wat ik doe is de wijn in prijsgroepen opdelen, de flessen blinderen, dan proeven en bepalen of er een winnaar bij zit.  Dit laatste klinkt eenvoudig. Maar is dat zo. We proeven al deze niet meer herkenbare wijnen organoleptisch; hoe is de wijn gemaakt, is deze niet te gemaakt, hoe zuiver is de wijn, waar zou hij vandaan komen, hoe is de prijs kwaliteit verhouding. Belangrijk, het oog wil ook wat, hoe ziet de fles en het etiket eruit. Veel mensen hebben het wel gehad met etiketten met kasteeltjes erop.

Persoonlijk word ik altijd blij als er bij één wijnboer meerdere  goede wijnen te halen zijn, dat is goed voor het transport volume.

Na prijsonderhandelingen en het maken van afspraken, ga je kijken wie je de wijn laat transporteren. De transportkosten variëren sterk,  soms zelfs zoveel dat het per fles meer dan 10 cent kan schelen.

Nu verschijnt vadertje Staat ten tonele, hij wil toch wel zijn accijnsinkomsten binnen een paar dagen na inklaren op zijn bankrekening.
Als al deze inspanningen een goede wijn heeft op geleverd, dan is de volgende halte hopelijk uw glas !!

Prosit

delen

Brilliant Bottles

www.koophierjewijn.nl Lees meer >