We hebben geen empirisch bewijs dat zichtbaar ondernemen een voorspeller is van succes. Zo. Dan heeft u gelijk mijn centrale boodschap te pakken. Bij het thema ‘zichtbaar ondernemen’ gaan mijn nekharen direct overeind staan.
Lees meerNooit eerder leverde ik mijn column zo dicht voor de deadline in als deze keer. Ook nooit eerder veranderde de wereld voor mij zo snel als in de afgelopen 3 maanden. In 1 kwartaal was er euforie met onze beste weekomzet ooit, zagen we even later de slechtste weekomzet ooit, openden we een drive-thru ijssalon, kwamen in het nieuws van RTL 4 en kort daarna waren we opnieuw een item bij RTL 4, maar deze keer omdat Hertz op het randje van faillissement stond. Buikpijn van een instortende autoverhuurmarkt en trots over het succes van de samenwerking met Intermezzo. Het zat er allemaal in.
Dus hoe is het dan in godsnaam mogelijk om een column rustig te schrijven die actueel en reëel is. En wat gebeurt er met een ondernemer als hectiek, emotie en financiële druk toeneemt? Dan komt er rust! Rust?? Zeker! Een vreemd soort van rust misschien, er wordt namelijk verwacht dat je in actie komt, maar wel een prettige vorm van rust. Of berusting, dat is misschien nog beter omschreven. Je gaat achterover zitten en bedenkt wat je kan doen. En wat je niet kan doen.
In ons geval wisten we snel genoeg wat we voorlopig niet konden doen; auto’s verhuren. Dat ging echt niet lukken met een algehele lockdown waarbij geen hond de straat (lees: auto) gebruikte. Maar wat kan je wel doen? In ons geval was dat heel simpel; zichtbaar blijven. Laten weten dat we er zijn voor het geval mensen toch weer de weg op willen gaan. Nooit eerder was een vooraf gepland thema van Netwerk Brabant zo treffend als deze keer. Zichtbaar zijn was de afgelopen maanden namelijk alles wat een goede ondernemer moest doen. En misschien nog steeds. We zitten in een oorlogstijd, niet meer en niet minder, alleen zonder wapens. Getroffen sectoren zijn er in overvloed.
De meest zichtbare is natuurlijk de horeca, maar zo zijn er nog tientallen andere branches die vrijwel “dood” zijn. De horeca was niet alleen de bekendste, maar ook de meest treffende. Sommige cafés en restaurants sloten hun deuren en gingen in een huil-winterslaap. Social media werden door hen vooral gebruikt om af te geven op de overheid en door openbaar twijfel te zaaien of dit nu wel echt allemaal zo nodig was. Iets wat weer op veel onbegrip bij de mensen in de zorg botste. Daarentegen waren er ook de echte ondernemers in de horeca. Afhaalontbijtjes, paasbrunches to-take-away en do-it-yourself diners. Ze deden wat een ondernemer moet doen als de branche onder zware druk staat: zichtbaar blijven. Respect voor die baasjes. Puur op het gevoel gehandeld. Want welke opleiding je ook ooit hebt gevolgd, of het nu een vakopleiding of een universitaire studie is, niemand heeft dit scenario ooit kunnen inschatten. In geen enkel schoolboek staat een hoofdstuk met als titel: “Wat te doen als een virus de wereld platgooit?”. Ik deed dat dus door de ijs-drive thru te openen. Maar het had net zo goed een ander product kunnen zijn. Zolang we maar blijven opvallen. Ga vooral niet zitten klagen, daar heeft niemand iets aan. Zorg dat er actie komt! Hoe? Dat maakt niet zoveel uit. Verzin iets, bedenk iets. Een nachtje wakker liggen is helemaal niet zo slecht.
Foto: Jeroen van Eijndhoven
We hebben geen empirisch bewijs dat zichtbaar ondernemen een voorspeller is van succes. Zo. Dan heeft u gelijk mijn centrale boodschap te pakken. Bij het thema ‘zichtbaar ondernemen’ gaan mijn nekharen direct overeind staan.
Lees meerDe coronacrisis heeft veel ondernemers getroffen in het hart. De impact op de economie en de arbeidsmarkt is enorm. Maar de Tilburgse mentaliteit van aanpakken en durven innoveren staat als een huis en biedt kansen. Samen komen we hier sterker uit.
Lees meer