sluiten

In 20 jaar van Commpanion-ship naar piratenschip

Tekst: Esther Nagtegaal

Fotografie: Paul Bekkers

terug naar alle artikelen

image

“Arrrrr, me mateys! Ik ben het, George, nazaat van John Barrow, de eerlijke piraat uit de Cariben. Hij was vermaard grootverbruiker van rum en fervent bierliefhebber. Waarom werd John 220 jaar geleden zo beroemd? Om zijn creativiteit. Hij had een huis vol met goud, zilver en juwelen, maar een lege bierkelder. Dus laadde hij zijn klipper vol met kostbaarheden en kwam netjes langszij bij de koopvaardijschepen die hij tegenkwam en vroeg of de kapitein genegen was om zijn biervoorraad te ruilen voor een kistje goud. Zo kwam John Barrow op een eerlijke manier aan zijn bier. Om het beter houdbaar te maken mengde hij het met zijn andere grote liefde, rum.”

De creatieve uitdaging
Is dit het begin van een nieuwe piratenfilm met Johnny Depp in de hoofdrol? Nee, het is de creatieve uitwerking van een jubileum. Met Commpanion in de hoofdrol. Het Tilburgse reclameadviesbureau bestond in 2019 20 jaar en wilde zichzelf voor de gelegenheid eens creatief uitdagen, zoals normaal gesproken de klanten dat doen. Daaruit ontstonden een spetterend jubileumfeest, een uniek biertje en een complete webshop. Beetje uit de hand gelopen? Misschien. Maar zo kan wel iedereen meegenieten van het smaakvolle resultaat van dit Commpanion-concept.

De dag dat het bier op was
Het waargebeurde verhaal achter RUM da DUM begint op een dag in november aan de tafel in de studio van Commpanion. Tijdens de vrijdagmiddagborrel blijkt het bier op. Eigenaar en bierliefhebber Joris den Exter en zijn crew nemen zich ter plekke voor om dat nooit meer te laten gebeuren. Ze willen een biervoorraad aanleggen, maar dan wel met een bijzonder bier. Eentje dat net zo memorabel is als het werk dat ze voor hun klanten maken. Met het 20-jarig jubileum in zicht beginnen de ideeën te stromen. Bier zal er komen. Ze schakelen biersommelier Uwe Kalms in en zo gaat het vat aan het rollen.

'Als tijdens een vrijdagmiddagborrel het bier op is, beginnen de ideeën te stromen'

Vloeibare Cariben
‘De Cariben in vloeibare vorm.’ Zo noemen ze het bier dat ze in de geest van piraat John Barrow (1799), de liefhebber van rum én bier, creëren. Een bier dat gebrouwen is met in rum gewelde rozijnen. In de volle, gelaagde en karaktervolle smaak herkent men geroosterde kokosnoot, gedroogd donker fruit, toffee, karamel, biscuit en melasse. Het is moutig en zoet, maar niet té en zeker niet te bitter. In het glas toont het zich goudgeel van kleur, een tikje troebel, met een stralend witte schuimkraag. En het heet RUM da DUM.

Piratensfeer
RUM da DUM kreeg een speciale zwarte fles, een zwart/wit etiket met piratenlogo, en een bijpassend glas. De creativiteit bleef maar stromen. Het jubileumfeest bij EVE ademde een en al piratensfeer. Piraat George, een nazaat van de beruchte John Barrow doet op het feest de parallellen met Commpanion uit de doeken. Het gaat over creativiteit, concepten bedenken en de communicatieve uitrol ervan. Soms ongebruikelijk, altijd smaakvol en effectief. Zoals RUM da DUM. En daarom kreeg het speciale gerstenat zijn eigen webshop: rumdadum.com, natuurlijk ook gecreëerd door Commpanion.  

Eigenwijs en opvallend
Zo zette het full-service reclamebureau dat zich al 20 jaar bezighoudt met alle facetten van communicatie voor hun klanten – van concept, via strategie, naar uitvoering – zichzelf in de spotlight. Op dezelfde manier als ze dat normaal gesproken voor klanten doen: eigenwijs, opvallend en met beleving in de hoofdrol. En net als RUM da DUM stopt dat niet bij de eerste ingeving, het vloeit rijkelijk.

delen

Commpanion

www.commpanion.nl Lees meer >