sluiten

Honger naar data

terug naar alle artikelen

image

Data is king. Meten is weten. Bij Komma gebruiken ze data-analyse om het gedrag van de bezoeker haarscherp in kaart te brengen. Die kennis resulteert in vrijwel alle gevallen tot een aanzienlijke verhoging van contactaanvragen. ‘Bedrijven weten niet dat websitebezoekers letterlijk te filmen zijn.’

Stef Bogers timmert al dertien jaar aan de weg met Komma. Inmiddels heeft zijn Web & Branding Agency uit Zuidoost-Brabant twaalf medewerkers aan de gang. Die groei, of honger zoals ze het zelf noemen, komt niet alleen voort uit creativiteit en een kritische blik, maar ook door aannames weg te strepen. Stef: ‘We focussen steeds meer op data. Als iemand op kantoor iets roept, moet dat onderbouwd kunnen worden met getallen.’

Film je bezoeker
Veel mensen hebben geen benul van wat je tegenwoordig allemaal kunt meten. ‘Je kunt letterlijk filmen hoe een bezoeker met de muis door je website beweegt. Waar haakt hij af? Wat gaat er verkeerd? Je kunt het allemaal opnemen en afspelen, AVG-proof. Natuurlijk doen we meer dan alleen filmpjes bekijken; het belangrijkste is dat de klant begrijpt wat voor effect data-analyse heeft. Een website wordt gebruiksvriendelijker en dus beter afgestemd op de wensen van de bezoeker. Dat zorgt vervolgens voor een toename in contactaanvragen of bestellingen. Mensen haken minder snel af, omdat ze zich niet ergeren aan bepaalde functionaliteiten of missende knoppen.

Weet wie je site bezoekt     
Globale bedrijfsgegevens vallen buiten de AVG-wetgeving en dat zorgt voor kansen. ‘We kunnen precies zien welk bedrijven op onze site zijn geweest en wat ze daar hebben gedaan. Netwerk Brabant heeft bijvoorbeeld op 3 juni onze homepage en de Over ons-pagina bezocht. Erg interessant om te meten, want je komt ook potentiële klanten tegen. Bedrijven die wellicht twijfelen om zaken met je te doen. Normaal zouden ze met een concurrent in zee gaan, zonder dat je er weet van hebt. Nu kun je echter de telefoon pakken en de potentiële klant overtuigen om met jou een afspraak te maken.’

‘Je kunt veel meer meten dan je denkt’

Iedere milliseconde telt
De afgelopen tijd zijn er flinke stappen gezet binnen Komma, mede door de komst van online marketeer en dataspecialist Twan Lammers. Stef: ‘Sindsdien is data écht volledig geïntegreerd met design. Bij maatwerkwebsites wordt een compleet dataonderzoek verricht, nog voordat er ook maar iets uitgetekend is. Ook de snelheid van websites is iets waarmee we ons onderscheiden.’ Twan: ‘Iedere milliseconde telt en alle onderzoeken wijzen dat uit. Eén seconde vertraging zorgt namelijk al voor 7% conversieverlies. Na drie seconden is zelfs 40% afgehaakt op de website. Redelijk snel is dus niet goed genoeg, want ook voor Google is snelheid een belangrijke factor. Met een trage site is het veel lastiger om bovenaan te komen in de zoekresultaten.’

Tekst gaat verder onder de afbeelding

content-image content-image content-image

Heb de langste adem
Met een goede website ben je er nog niet. Twan: ‘De bezoekers komen niet vanzelf. Daarvoor heb je een sterke campagne nodig. Goed beeldmateriaal, pakkende tekst en een gebruiksvriendelijke en relevante webpagina: dat zijn de hoofdingrediënten. Iedere campagne van Komma heeft meerdere advertentievarianten. Na een paar weken vergelijken we de data met elkaar en zie je welke variant het meeste resultaat oplevert. Die variant wordt geoptimaliseerd en de overige advertentievarianten sluit je uit. Dat kun je eindeloos herhalen, net zolang tot je dé perfecte campagne hebt.’

Zorg ervoor dat ze je onthouden
Ook kopen mensen zelden bij hun eerste websitebezoek. Als je bijvoorbeeld een paar schoenen wilt kopen, ga je toch even wat webshops af. Zodra de bezoeker je website heeft verlaten, moet je er daarom voor zorgen dat ze je bedrijfsnaam onthouden. Dit doen wij door middel van retargeting. We laten banners zien op social media en op honderden websites als Marktplaats, NU.nl en Buienradar. Die banners tonen we aan mensen die onze website hebben bezocht. Hiermee triggeren we ze om de website opnieuw te bezoeken. Alles met maar één doel: meer contactaanvragen.’

Tekst: Joris van Dierendonck
Foto: Smile Fotografie

Bekijk hieronder het interview met Stef, opgenomen in de studio van SoMMedia

delen

Komma

komma.nl/ Lees meer >