Stef Bogers timmert al dertien jaar aan de weg met Komma. Inmiddels heeft zijn Web & Branding Agency uit Zuidoost-Brabant twaalf medewerkers aan de gang. Die groei, of honger zoals ze het zelf noemen, komt niet alleen voort uit creativiteit en een kritische blik, maar ook door aannames weg te strepen. Stef: ‘We focussen steeds meer op data. Als iemand op kantoor iets roept, moet dat onderbouwd kunnen worden met getallen.’
Film je bezoeker
Veel mensen hebben geen benul van wat je tegenwoordig allemaal kunt meten. ‘Je kunt letterlijk filmen hoe een bezoeker met de muis door je website beweegt. Waar haakt hij af? Wat gaat er verkeerd? Je kunt het allemaal opnemen en afspelen, AVG-proof. Natuurlijk doen we meer dan alleen filmpjes bekijken; het belangrijkste is dat de klant begrijpt wat voor effect data-analyse heeft. Een website wordt gebruiksvriendelijker en dus beter afgestemd op de wensen van de bezoeker. Dat zorgt vervolgens voor een toename in contactaanvragen of bestellingen. Mensen haken minder snel af, omdat ze zich niet ergeren aan bepaalde functionaliteiten of missende knoppen.
Weet wie je site bezoekt
Globale bedrijfsgegevens vallen buiten de AVG-wetgeving en dat zorgt voor kansen. ‘We kunnen precies zien welk bedrijven op onze site zijn geweest en wat ze daar hebben gedaan. Netwerk Brabant heeft bijvoorbeeld op 3 juni onze homepage en de Over ons-pagina bezocht. Erg interessant om te meten, want je komt ook potentiële klanten tegen. Bedrijven die wellicht twijfelen om zaken met je te doen. Normaal zouden ze met een concurrent in zee gaan, zonder dat je er weet van hebt. Nu kun je echter de telefoon pakken en de potentiële klant overtuigen om met jou een afspraak te maken.’