sluiten

'Ondernemer, verkoop ook je Brabantse trots'

Fotografie: Laurens Janus

Tekst: Willem de Volder

terug naar alle artikelen

image

Terwijl de afronding van de coronasteunpakketten van de overheid in volle gang is, vraagt de situatie rondom de pandemie in ons land om nieuwe pakketten. Brabander Thierry Aartsen, voor de VVD in de Tweede Kamer, is met die afronding belast en blijft zich inzetten voor ondernemers die door de coronamaatregelen wederom een veer moeten laten. Anticiperen op de actualiteit en meedenken met ondernemers, het past naadloos in 'zijn portefeuille'. Hij ijvert in Den Haag immers voor ondernemers en is begaan met hen.

Vanzelfsprekend komt het gesprek met de geboren Tilburger Thierry Aartsen (31) al snel op de werkdruk rondom de afronding van de coronasteunpakketten. Maar zijn uitgebreide portefeuille als lid van de Tweede Kamer liegt er ook niet om: van MKB, ATR Initiatiefwetten Markt & Overheid tot ZZP-beleid houden hem dagelijks bezig.

Opgegroeid in een 'middenstandsgezin' kan hij zich vanzelfsprekend verplaatsen in zaken waarmee ondernemers, middenstanders en MKB'ers, zowat dagelijks worden geconfronteerd. Nee, zijn vader stapte nooit de politiek in. Ook werd er met de klanten weinig over gesproken. "Uitlatingen op dat vlak kunnen klanten kosten", zegt hij lachend over die opstelling. Wat Aartsen wel zag en voelde is, dat middenstanders en MKB'ers zorgen voor een levendige, draaiende samenleving. Niet alleen omdat ze met kennis en passie vaak persoonlijk hun diensten en producten leveren, maar ook omdat ze de samenleving essentieel steunen. "Wie sponsort het voetbal, carnaval, biedt studenten een stageplaats in zijn of haar onderneming of biedt jongeren die minder makkelijk meekomen een werkplek?" In een adem beantwoordt Aartsen die vraag: "Juist de lokale ondernemer." Hij betreurt het dat in Den Haag dat niet altijd wordt gezien. "Vaak is er een verkeerd beeld van hoe ondernemers werken. Vergeet niet dat als ze winst boeken dat meestal niet opgaat aan een Maserati maar in de onderneming in de vorm van een investering om daardoor op, vaak korte, termijn zakelijke stappen te kunnen zetten. Nee, ook een hoge omzet zegt weinig over een bedrijf. Vaak betekent dat een evenredig deel aan kosten."

"Vaak is er een verkeerd beeld van hoe ondernemers werken"

Aartsen vindt dat (lokale) ondernemers hun rol voor de samenleving meer mogen uitdragen, laten zien. Maar ook aandeel nemen in de discussie als het over hen gaat. "Laat je horen", luidt zijn advies, "en zorg dat je ook wordt gehoord in Den Haag." Aan de dadendrang en het luisterend oor van Aartsen zal het niet liggen. Hij pleit voor een eerlijk speelveld: gelijke monniken, gelijke kappen. Als voorbeeld neemt hij de lokale ondernemer die moet opboksen tegen internetgiganten. "Laatstgenoemden mogen alles vrijelijk tonen. Als een lokale ondernemer een bordje op de stoep voor zijn zaak zet, ligt de precariorekening van de gemeente al in de bus." Aartsen noemt als optie 'middenstandskorting', zodat de lokale/regionale ondernemer evenveel kansen heeft als grote spelers. Het aandeel van eerstgenoemden in de leefbaarheid van dorpen en steden moeten we koesteren."

Aartsen dicht ook de consument een prominente rol toe. Die moet doordrongen zijn van het belang van de lokale ondernemer en van zijn of haar diensten en producten. “Dat de wereld verandert, is ook mij niet vreemd, maar koester persoonlijk contact en de daaraan gekoppelde service.” Het gesprek, in een horecagelegenheid, komt op duurzaamheid, het voordeel van het lokale product, het terugdringen van duur transport en het in stand houden van de werkgelegenheid. "We moeten onze leefomgeving economisch, verstandig verduurzamen. Natuurlijk kan dat in onze productiemaatschappij niet over de volle breedte. We hebben in Brabant nou eenmaal meer asfalt nodig omdat de logistieke hotspot hier ligt. Maar slimmer organiseren (iedere internetleverancier komt nu aan de deur met een eigen bezorger) moet toch kunnen.” Een aspect staat voor Aartsen centraal: Brabant is het Texas van Nederland: het slaat de trom in ons land. “Ondernemer schroom niet: verkoop je Brabantse trots."

delen