Laten we het een nieuwe strategie noemen. Een fundament waarmee je resultaten bereikt volgens een plan. Waarmee je doelen kunt stellen als meer omzet, marge en winst. En je van te voren kunt berekenen wat je moet doen om dit te bereiken.
Klinkt gek misschien, want in marketingland worden er niet zo veel van dit soort strategieën gemaakt. Niet op een manier dat je daarna ook een fles champagne kunt opentrekken omdat je ze hebt behaald. Wij drinken best vaak champagne met onze klanten. Niet alleen omdat het ons welkomstcadeau is, maar ook omdat we onze doelen halen.
Een klant kwam begin dit jaar met de vraag bij ons: “Hoe bereik ik 350.000 euro omzet extra met productlijn X?” Het bleek te gaan om een nieuw product in een nieuwe markt, een hele kleine markt zelfs. We maakten een plan en bedachten samen hoeveel strategische samenwerkingen we moesten opzetten. En hoe we deze strategische partners precies zouden bereiken middels marketing.
De teller staat inmiddels op 20 strategische partners. Een partner levert jaarlijks gemiddeld 30.000 euro op. Een snelle rekensom leert dus dat we onze doelstelling dit jaar niet halen. Het doel was namelijk dit jaar nog 350.000 euro extra omzet.
En toch vond deze klant dat we samen champagne moesten drinken, misschien begrijp je wel waarom…
Helaas drink ik zelf geen champagne meer want ik ben gestopt met drinken in juni van dit jaar. Gelukkig hebben we een team waarin anderen wel gezellig meedoen én hebben we altijd een extra fles alcoholvrij.
Beste lezer, ja jij, denk eens na. Wat brengt jouw 2022 en hoe gaat jouw marketing bijdragen aan jouw grootse doelen voor 2022+ ?
Mocht je zo’n nieuwe strategie interessant vinden, zoek me dan even op op LinkedIn en stuur me een bericht. Kost niks zo’n nieuwe strategie. Alleen wat moed. Van ons beide trouwens.
Timo Marcus
Best wel trotse eigenaar van een bedrijf met mooie klanten.