sluiten

Hoe uw neefje van 6 u geld kan besparen bij het aannemen van personeel

terug naar alle artikelen

image

Het klinkt zo mooi: laat kandidaten voor uw functie een persoonlijkheidstest doen zodat u de kans vergroot de juiste persoon te selecteren. Veel HR-adviesbureaus laten u graag beloven dat u met zo’n test het werkgedrag van mensen kunt voorspellen en zo kunt bepalen of uw kandidaat geschikt is voor een bepaalde functie. Bepaalde persoonlijkheden zouden immers voor meer succes en/of betere teamprestaties zorgen dan andere.

Bovenstaande alinea is een sprookje: er zijn in de serieuze wetenschap amper consistente relaties te vinden tussen het type persoonlijkheid en effectiviteit. Iemands persoonlijkheid bepaalt maar voor een zeer klein deel zijn of haar gedrag. De invloed van de omgeving en de mensen waarmee iemand werkt zijn veel groter. Dus zelfs als zo’n persoonlijkheidstest een eerlijk beeld zou geven over een kandidaat, is de voorspellende waarde voor het succes van die kandidaat zeer gering. Ik bespreek in deze column drie notoire voorbeelden: Insights Discovery, Management Drives en MBTI.

Insights Discovery
Insights Discovery is een test die inzicht zou geven in onder meer uw persoonlijkheid, sterke en zwakke punten en uw waarde voor een team. Er is een totaal gebrek aan serieus wetenschappelijk bewijs over deze methode. Daarnaast ontbreekt bij Insights Discovery volledig de invloed van de omgeving en de collega’s waar iemand mee moet werken. Het is daarmee niet meer dan het equivalent van een homeopathisch medicijn in de wereld van persoonlijkheidstesten.

Management Drives
Management Drives bestaat uit een typering met 6 kleurtjes dat inzicht zou geven in uw drijfveren. De bedenkers Graves en Wilbur pochen graag met de ‘grote hoeveelheden onderzoek’ naar hun model. Dat onderzoek is echter onvindbaar. De enige wetenschap die ik bij Management Drives herken is het Forer-effect. Dat is een beroemde studie waar psycholoog Forer studenten een persoonlijkheidstest liet invullen en op basis van deze test een persoonlijkheidsanalyse voorschotelde met de vraag deze te beoordelen. Meer dan 80% gaf aan zich sterk in de analyse te herkennen. Alle studenten bleken exact dezelfde tekst te hebben gekregen.

MBTI
De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is ongekend populair bij bedrijven, terwijl het bewijs aan alle kanten rammelt. De test is niet betrouwbaar (als u de test meerdere keren doet, kunnen er verschillende uitkomsten uitkomen), niet valide (de uitkomsten zeggen niets over uw effectiviteit, terwijl dat dure bureau dat de test afneemt dat wel claimt) en volstrekt incompleet (zo bent u volgens deze test bijvoorbeeld ofwel introvert ofwel extravert. Uit onderzoek weten we echter dat geen enkel mens alleen maar introvert of extravert is, maar dat dit vooral afhankelijk is van de omstandigheden). Met andere woorden: de kans dat u met Myers-Briggs de juiste kandidaat selecteert bij uw volgende sollicitatieronde is net zo groot als dat u uw neefje van 6 een kandidaat laat selecteren. Het enige verschil is de rekening die u betaalt.

Maar wat moet ik dan?
Persoonlijkheidstesten om uit te vinden of een kandidaat goed bij een functie past, zijn zonde van uw geld. Er bestaat gelukkig één uitzondering. De enige relatie die wel consistent is, is die tussen het IQ van uw kandidaat en succes. Bij gelijke ervaring en diploma’s kiest u beter de slimmere dan de dommere kandidaat. Maar dat had uw neefje van 6 u waarschijnlijk ook wel kunnen vertellen.   

delen

Richard Engelfriet

www.richardengelfriet.nl