sluiten

5 mythes over het vinden van nieuwe klanten

terug naar alle artikelen

image

Ondernemer Richard Engelfriet bespreekt vijf veelvoorkomende mythes over het vinden van nieuwe klanten.

Mythe 1. U dient te beschikken over onderscheidend vermogen
Het hebben van onderscheidend vermogen is een onwaarschijnlijk overschat marketingfabeltje. Wat hebben de telefoons van Blackberry, de auto’s van het merk SMART en het Reformatorisch Dagblad met elkaar gemeen? Precies. Ze hebben allemaal een sterk onderscheidend vermogen: een fysiek toetsenbord, een klein formaat en het laatste nieuws uit Staphorst. Toch doen ze het allemaal bedroevend slecht. Laat u zich dus geen flauwekul op de mouw spelden over het belang van onderscheidend vermogen. Het is niet meer dan een speeltje voor marketeers. Een klant wil gewoon een goede dienst voor een goede prijs. 

Mythe 2. Klanten zijn merkentrouw te maken
Beroemd sprookje van marketeers: consumenten zijn merkentrouw te maken. U krijgt dan verhalen over het creeren van ‘fans’ en ‘ambassadeurs’ van uw merk. Die zorgen voor eeuwigdurende omzet. In de praktijk hobbelen consumenten echter net zo makkelijk van het ene merk naar het andere als Katrien Donald Duck inwisselt voor Guus Geluk. Als Coca-Cola morgen failliet gaat, komt er geen enkele Coke-fan bij de psycholoog op de divan om zich af te vragen hoe hij nu verder moet met zijn leven. Hij pakt voortaan gewoon een ander merk. Consumenten geven domweg niet zoveel om merken als de marketingindustrie zijn klanten doet geloven.

Mythe 3. U moet beschikken over een elevator pitch
Het geloof in elevator pitches is bij veel consultants sterker dan de verplichting voor vrouwen om in het kalifaat een niqab te dragen. In de praktijk is een elevator pitch vooral een methode voor adviseurs om hun cursisten een middagje zoet te houden. In het echte leven kom ik nog liever een boze wolf tegen in het bos, dan een startende ondernemer op een borrel die een elevator pitch uit z’n hoofd heeft geleerd. Ik zal u een geheim vertellen: klanten vinden het veel belangrijker dat u goed naar ze luistert dan dat u een uit uw hoofd geleerd riedeltje staat af te draaien.

Mythe 4. Tevreden werknemers leiden tot meer klanten
Populaire mythe onder HR-mensen (vroeger de afdeling personeelszaken): zorg dat je werknemers tevreden zijn en je bedrijfsresultaten schieten omhoog. Helaas, onderzoek na onderzoek laat zien dat de relatie precies omgekeerd is: succesvolle bedrijven hebben tevreden werknemers. Da’s eigenlijk ook heel logisch: de sfeer bij Barcelona is allicht een stuk beter dan bij RKC Waalwijk. Richt uw aandacht dus vooral op tevreden klanten, dan krijgt u vanzelf tevreden medewerkers.

Mythe 5. Begin altijd met het ‘waarom’ van uw organisatie
Hauptsturmbannführer van het leger van managementgoeroes Simon Sinek laat u graag geloven dat succes begint met het definiëren van het ‘waarom’ van uw organisatie. Er is echter geen enkel onderzoek dat die stelling onderbouwt. Wel geeft de theorie van Sinek consultants een prachtexcuus om vele sessies te vullen over de ziel van uw organisatie. Ik zal u alvast helpen: u bent excellent, daagt de gevestigde orde uit en gelooft in ontwikkeling. Wilt u nu weer gewoon aan het werk gaan?

delen

Richard Engelfriet

www.richardengelfriet.nl