Events Word lid

sluiten

Van Capo tot CEO

terug naar alle artikelen

image

Maffiaorganisaties zijn miljardenbedrijven die veel succes hebben met onorthodoxe maar effectieve methoden. In de literatuur en het onderwijs zijn we heel erg geneigd om alleen te willen leren van zogenaamde nette bovenwereldorganisaties. Maar waarom leren wij niet van succesvolle onderwereldorganisaties? Zij kunnen niet zo succesvol zijn als ze hun zaakjes niet strak georganiseerd hebben, toch? Wanneer je de criminele elementen van deze bedrijven bevriest en puur kijkt naar de bedrijfsvoering zijn er wel degelijk lessen te leren van deze organisatie. Welke? Dat lees je in het boek: Van Capo tot CEO.

Lees hoe de drie grootste Italiaanse maffiaorganisaties uitgroeiden van geheime genootschappen en ondernemende criminelen tot professionele multinationals met miljardenomzetten van wie de tentakels zich uitstrekken tot in de hoogste regionen van de onder- en bovenwereld.

De stijl van de maffia is aantrekkelijk vermaak voor boeken en films, maar de bedrijfsvoering van de maffia bevat ook lessen over strategie, leiderschap, reputatiemanagement, samenwerking en transparantie waar moderne organisaties zeker iets van kunnen leren.

Te bestellen bij Managementboek.nl
Titel: Van CAPO tot CEO
Ondertitel: Leerzame inzichten van de Italiaanse maffia
Auteurs: Jan-Joost Kroon
ISBN: 9789461264923
Prijs: €20,-

delen

Ook interessant

Emissieloos moet stad schoon en aantrekkelijk houden
“We moeten naar emissieloos vervoer. Batterij-elektrisch ligt het meest voor de hand.” Oscar Dusschooten kijkt kort voor dat hij afzwaait als wethouder van Tilburg even terug maar vooral vooruit.
Zet een dikke vette streep onder je leasecontract
Lease je zakelijk een auto of bedrijfsbus, maar staat deze al een tijdje stil? Ben je werknemer en voornemens van baan te wisselen, maar heb je een leaseauto met meeneemverplichting wat voelt als een blok aan je been? Staat jouw zakelijke leaseauto stof te vangen omdat de dure afkoop van het contract je tegenhoudt de auto weg te doen? Geen paniek!
Alle bedrijfsonderdelen versterken elkaar met een doel: tevreden klanten
“De coronaperiode vraagt wat improvisatie en flexibiliteit, maar we mogen niet klagen.” Een understatement uit de mond van Hans Pruijmboom van Louwman Mercedes-Benz.
De autoshowroom van morgen is uitnodigend, interactief én dichtbij
Met de veranderende wensen van zakelijke én particuliere autorijder verandert ook de functie van de autodealer. Autobedrijf Van Den Udenhout speelt hier onder andere op in met een interactieve showroom, waar klanten eenvoudig en op maat hun droomauto kunnen configureren.