“We moeten naar emissieloos vervoer. Batterij-elektrisch ligt het meest voor de hand.” Oscar Dusschooten kijkt kort voor dat hij afzwaait als wethouder van Tilburg even terug maar vooral vooruit.
Lees meerFotografie: Suzanne Verhagen
Tekst: Willem de Volder
terug naar alle artikelen
“Mercedes-Benz gaat zich nog meer richten op de productie van luxe automodellen.” Hans Pruijmboom-Zoestbergen van Mercedes-Benz-dealer Louwman in Tilburg geeft aan dat de koers van de autoproducent ook het upgraden van het productportfolio en het versnellen van de weg naar een volledig elektrische modellenaanbod omvat.
“Alle Mercedes-Benz-nieuws wat zich aandient, is gestoeld op laadcapaciteit en actieradius en uiteraard milieu. Het reduceren van de CO2-uitstoot is daarbij de inzet.” Hans ervaart dat de omslag naar elektrisch en semi-elektrisch ‘razendsnel’ gaat. “Neem de elektrische EQ-lijn. Die toevoeging in de naam hebben inmiddels de modellen A, C, E, B en S. Actieradius is geen issue meer. Neem de topmodellen EQE en EQS, die leggen op een volle batterij tot 550 kilometer af. Er is al een Mercedes-Benz-prototype dat tot 1000 kilometer elektrisch rijdt. Batterijtechniek die komt uit een fabriek waar Mercedes-Benz grootaandeelhouder is.”
Kiezen tussen brandstof en elektrisch of semi-elektrisch is er bij de GLC al niet meer bij. “Die wordt alleen geleverd als plug-in hybrid.” Ontwikkelingen waar de Mercedes-Benz-rijder kennelijk zonder moeite in mee gaat. Hans: “Het gaat sneller dan we denken. Als ik de aandrijving van onze jongste verkopen in ogenschouw neem dan kom ik op 1 procent diesel, 20 procent benzine en de overige verkopen plug-in hybrid en elektrisch.” Hij weet dat er nog een kleine ‘bug’ zit in de productie door het tekort aan kabelbomen en chips. Dat is op korte termijn opgelost.”
Mercedes-Benz gaat de structuur van zijn productportfolio herzien. Als onderdeel van deze aangescherpte strategie streeft Mercedes-Benz naar een groei van het verkoopaandeel van zijn topmodellen met ongeveer 60 procent tegen 2026 ten opzichte van 2019. Hans ziet, mede door die strategie, een mooie toekomst voor Mercedes-Benz. “Luxury-klasse met als speerpunten rijbereik, aerodynamica, hyperscreens en digital light. Luxe met een hoofdletter dus en met als focus het streven om de meest gewilde auto’s ter wereld te bouwen.”
“We moeten naar emissieloos vervoer. Batterij-elektrisch ligt het meest voor de hand.” Oscar Dusschooten kijkt kort voor dat hij afzwaait als wethouder van Tilburg even terug maar vooral vooruit.
Lees meerMaffiaorganisaties zijn miljardenbedrijven die veel succes hebben met onorthodoxe maar effectieve methoden. In de literatuur en het onderwijs zijn we heel erg geneigd om alleen te willen leren van zogenaamde nette bovenwereldorganisaties. Maar waarom leren wij niet van succesvolle onderwereldorganisaties?
Lees meer