Events Word lid

sluiten

Emissieloos moet stad schoon en aantrekkelijk houden

Fotografie: Laurens Janus

Tekst: Willem de Volder

terug naar alle artikelen

image

“We moeten naar emissieloos vervoer. Batterij-elektrisch ligt het meest voor de hand.” Oscar Dusschooten kijkt kort voor dat hij afzwaait als wethouder van Tilburg even terug maar vooral vooruit. Tijdens het gesprek waarbij ook beleidsmedewerker luchtkwaliteit Michiel de Voogd is aangeschoven, wordt duidelijk dat er in de afgelopen jaren flinke stappen zijn gezet.

Nee, zijn opvolger komt niet in een gespreid bedje na de regeerperiode van Dusschooten. Gezien de complexiteit van het onderwerp is de weg naar een betere luchtkwaliteit in stad en regio er één van de lange adem. Maar de ambities van de gemeente Tilburg zijn verankerd: 1 januari 2025 moet het beroepsvervoer in het gebied binnen de ringbanen en op sommige plekken erbuiten emissieloos zijn, met inachtneming van een overgangsperiode tussen 2025 en 2030. Uiteraard weten Dusschooten en De Voogd dat ze daarmee voor veel ondernemers met een ‘rijdende gereedschapskist’ de lat aardig hoog leggen. “Natuurlijk gaan we ondernemers de tijd geven om hun materieel op een economisch verantwoorde periode af te kunnen schrijven. Dat neemt niet weg dat we wel kaders moeten aangeven.” Dusschooten voorziet dat veel ondernemers, zoals het personen- en doelgroepenvervoer, tegen beperkingen aanlopen. Denk aan actieradius. Ook daar is begrip voor, al worden op dat vlak door de autoproducenten fikse stappen gezet. “We gaan in gesprek met ondernemers en vervoerders en komen binnen met de boodschap ‘beste ondernemer, we gaan naar zero emissie’.” Die boodschap gaat gepaard met hulp in de vorm van advies en subsidies. Dusschooten:  “We denken graag mee met de ondernemer en hebben er een potje voor.”

“Verkeer dat in de stad niets te zoeken heeft, wordt in de toekomst om de stad heen geleid"

Dusschooten benadrukt dat dit traject niet in Tilburg is ontsproten. “Landelijk worden er regels bepaald en de gemeente Tilburg conformeert zich hieraan. Dat Tilburg met het stadscentrum koploper is op dat vlak, heeft alles te maken met de drang om de binnenstad aantrekkelijk te houden.

Het is een fijne plek om te zijn en dat moet het blijven. Het terugdringen van de emissie-uitstoot is een aspect om dat zo te houden. En het begint bij het beroepsvervoer.” Niet alleen de ‘gereedschapskisten’ moeten zich aan de regels conformeren; ook voor het zwaarder vervoer zijn er beperkingen. Denk aan het bevoorraden van AH’s en Jumbo’s. “Grote voertuigen de binnenstad in? We willen dat ook dat schoon gebeurt. Op beide vlakken willen we medekoploper zijn in Nederland.” Ook het Brabants Afval Team - de gemeentelijke huisvuilinzameldienst -  moet er aan geloven. Het aantal elektrische vuilniswagens groeit tussen 2025 en 2030 van 20 naar 60.

De Voogd weet dat om de doelstellingen te bewerkstelligen de medewerking van de gebruikers/vervoerders branches hard nodig is. “De doelen zijn helder: langzaam uitfaseren tussen 2025 en 2030. Per voertuigcategorie is samen met vertegenwoordigers van de branches gekeken wat haalbaar is.” Nu hoeft het nog niet allemaal elektrisch te zijn. Ook waterstof is een optie. “Zaak is dan wel dat er een goede infrastructuur is om te tanken.” “Ook uitbreiden van de snellaadpunten is een vereiste”, vult Dusschooten aan. “Het moet comfortabel zijn om elektrisch te rijden en de luchtkwaliteit in de stad op die manier schoon te houden.” Overigens hebben Tilburg en hun beleidsmakers niet te klagen over particuliere initiatieven. Tal van laadvoorbeelden, van Heuvelpoort tot supermarkten, gaan over tafel. Hij weet dat veel ogen gericht zijn op de beleidsbepalers. Dusschooten: “Ja, ik rijd elektrisch, een Kia EV6.” De Voogd geeft aan vooral te fietsen en gebruik te maken van openbaar vervoer. “Green Wheels, de deelauto, is optioneel.”

Ook het reguleren van verkeerstromen is een aspect in de strijd tegen de emissiedruk. “Verkeer dat in de stad niets te zoeken heeft, wordt in de toekomst om de stad heen geleid. De focus ligt daarbij vooral op het zwaar vervoer. Op de ringbanen komt daardoor meer ruimte voor het binnenstedelijke verkeer. Dat vraagt ook wat van Google en TomTom”, weet Dusschooten. “Die moeten immers het verkeer om de stad heen navigeren. Vervoerders moeten er van doordrongen zijn dat de kortste route niet altijd de snelste is.” De rode lijn is helder: al die voorzieningen, regels en restricties moeten in combinatie met schoon vervoer en snelfietsroutes de stad bereikbaar en vooral aantrekkelijk houden.  

Tags

delen

Gemeente Tilburg

Postbus 90188
5000 LA Tilburg
013-5429303

www.tilburg.nl Lees meer >

Ook interessant

Zet een dikke vette streep onder je leasecontract
Lease je zakelijk een auto of bedrijfsbus, maar staat deze al een tijdje stil? Ben je werknemer en voornemens van baan te wisselen, maar heb je een leaseauto met meeneemverplichting wat voelt als een blok aan je been? Staat jouw zakelijke leaseauto stof te vangen omdat de dure afkoop van het contract je tegenhoudt de auto weg te doen? Geen paniek!
Alle bedrijfsonderdelen versterken elkaar met een doel: tevreden klanten
“De coronaperiode vraagt wat improvisatie en flexibiliteit, maar we mogen niet klagen.” Een understatement uit de mond van Hans Pruijmboom van Louwman Mercedes-Benz.
De autoshowroom van morgen is uitnodigend, interactief én dichtbij
Met de veranderende wensen van zakelijke én particuliere autorijder verandert ook de functie van de autodealer. Autobedrijf Van Den Udenhout speelt hier onder andere op in met een interactieve showroom, waar klanten eenvoudig en op maat hun droomauto kunnen configureren.
Duurzaam autorijden is voor mannen
Als je columns over mobiliteit gaat schrijven weet je een ding heel zeker.. Met regelmaat moet het over duurzaam, CO2, broeikas, uitstoot, roetdeeltjes en ander milieubelastend geneuzel gaan. Geneuzel? Jazeker!