sluiten

De fascinerende wereld van gamification

Fotografie: John Wiersma

Tekst: Marlène van Kuyk

terug naar alle artikelen

image

In een 128 jaar oud Rijksmonument verwacht je niet direct een bedrijf dat games en apps ontwikkelt. Toch is de bovenverdieping onder de hoge spanten van de gerenoveerde linnenweverij sinds kort het nieuwe thuis van Hulan, gespecialiseerd in serious games en gamification. Oprichters Rob Hulsen en Jeffrey Lanters: “Dit is een heel inspirerende omgeving, die perfect past bij het werk dat wij doen.”

Jullie bestaan al 5 jaar. Hoe is het begonnen?
Rob lacht: “Met de verzekeraar van Domino’s pizza. Die zocht een aansprekende manier ofwel serieuze game over verkeersveiligheid, voor de jonge bezorgers op hun scooters.” Al vrij snel na het uitkomen van de game zegde Rob zijn baan als logistiek consultant op en stopte Jeffrey zijn pas begonnen hbo-studie. Rob: “Het is een jongensdroom die is uitgekomen.”

Wat komt er allemaal kijken bij het ontwikkelen van een nieuwe game of app?
Jeffrey: “Dat is altijd verschillend. Bij ons is elke klant weer een nieuw avontuur. Soms komt daar een spel uit, soms een app met spelachtige elementen. Het is telkens een feest van een concept uitwerken, programmeren, bedenken van verhaallijn, ontwerpen van poppetjes en wereld en noem maar op. Niet elk idee past op elk bedrijf. We hebben wel een soort gereedschapskist, maar elke opdracht is bij ons maatwerk.”

Waarvoor kunnen serious games en apps worden ingezet?
Rob: “Voor van alles! Gamification is spelelementen inzetten in een serieuze omgeving. Samen met Kicks n Sticks in Breda ontwikkelden we een game, waarbij de smartphone is gekoppeld aan een hockey- of voetbal. Kinderen krijgen in de app opdrachten van echte professionals, wat je met de bal moet doen en hoe je het doet. Momenteel zijn we dat ook aan het doorontwikkelen voor basketbal. Kinderen vinden het leuk bezig te zijn met hun smartphone en deze app brengt ze tegelijkertijd ook in beweging. Je kunt met games heel krachtige dingen doen!

Tekst gaat door onder de afbeelding

content-image content-image content-image

De games hebben altijd een doel?
Rob en Jeffrey bevestigend: “Ja. Het is natuurlijk fun, maar je moet er ook iets van kunnen opsteken. Krokobill voor Laco is een mooi voorbeeld. We hebben een 3D-krokodil gemaakt, die zwemoefeningen doet. Als kinderen een stapje verder komen in de zwemles, krijgen ze een code en kunnen ze in het spel ook verder. Dat motiveert. Minder spelachtig is de game voor een installateur, om nieuwe medewerkers in te wijden in bijvoorbeeld duurzaamheid. Voor bedrijfscoaches ontwikkelden we een app die als 360 graden feedback wordt ingezet. Dat vorm te geven was ook een mooie uitdaging.”

Wat zijn jullie plannen voor de komende jaren?
Rob: “Gestaag blijven doorgroeien, met een leuke mix tussen onderwijs, zorg en bedrijfsleven. En eigen producten. Zoals the Pillo, die we samen met de TUE ontwikkelden. Een kussen met sensoren erin, voor mensen met een meervoudige beperking. Ze kunnen ermee knuffelen en zien op het scherm poppetjes mee bewegen. Ook inzetbaar voor fysiotherapie.”

Wat maakt jullie uniek?
Rob: “We merken dat nu ook de MKB-markt gamification ontdekt. In Brabant zijn wij de enige die dat op deze schaal doen. Je hebt wel studenten op een zolderkamer, maar niet zo’n bedrijf als het onze.” “We hebben een sterke combinatie van businesskant en kennis van de videogames”, vult Jeffrey aan. “Met een 16-koppig team aan kundige specialisten vol passie, waar de creativiteit van af spat!” En wat denk je…zitten ze toch weer op een zolderkamer.

Hulan
Markt 8-A
5581 GK Waalre
T 040-3046490
info@hulan.nl
www.hulan.nl

delen