Criteria
“Hoewel elke vernieuwing begint met een goed idee, is dat alléén niet voldoende om bij de beste 100 te behoren. De eerste selectie wordt gedaan door 8 expertpanels op het gebied van innovaties, octrooien en bedrijfsvoering. Daarna is het de beurt aan de hoofdjury. Deze bestaat voor het merendeel uit ondernemers die zelf het klappen van de zweep kennen uit de praktijk. De ingezonden diensten en producten worden beoordeeld op vier criteria. Ten eerste natuurlijk de originaliteit en creativiteit. Ofwel: betreft het iets dat er voorheen nog niet was? Ten tweede moet de innovatie impact hebben voor de gebruiker of de wereld. Duurzaamheid bijvoorbeeld of de invulling van een daadwerkelijke behoefte. Ook moet er sprake zijn van een economische levensvatbaarheid. Tenslotte kijkt de jury ook naar de verkrijgbaarheid ervan; heeft de doelgroep voldoende toegang om tot aankoop over te gaan?”
Zichtbaarheid
“De Innovatie Top 100 is een initiatief van KVK. Het is een van de manieren waarop KVK ondernemers verder helpt en de Nederlandse economie stimuleert. Een innovatie ontstaat vaak op de spreekwoordelijke zolderkamer. Bijvoorbeeld omdat de bedenkers commerciële kansen zien en een originele oplossing ontwikkelen voor een probleem dat zij in het dagelijks leven tegenkomen. De uitvoering bepaalt vervolgens het succes van het idee. Dat is waar de juryleden met name op letten. Daarbij houden zij natuurlijk rekening met de grootte van het bedrijf en de omvang van de doelgroep. Juist in het midden- en kleinbedrijf en bij nichemarkten is behoefte aan ondersteuning bij het vermarkten ervan. Publiciteit en verdere ondersteuning leidt tot meer zichtbaarheid, zodat de ondernemer kansen krijgt om uit te leggen waarom het product of de dienst een verandering, vernieuwing of verbetering inhoudt in vergelijking tot het bestaande aanbod. De KVK Innovatie Top 100 is een fantastische erkenning. Feitelijk spreken we dus eigenlijk niet over één enkele winnaar, maar over honderd kansrijke bedrijven met honderd veelbelovende innovaties.”