Events Word lid

sluiten

Value your idea

Fotografie: John Wiersma

terug naar alle artikelen

image

Heb je een uniek idee, merk of product? Wil je daarmee het verschil maken? Door het goed te beschermen met intellectuele eigendomsrechten, voeg je er extra waarde aan toe. Bij Arnold & Siedsma helpen we onze klanten elke dag om dat te bereiken. Maar wat betekent dat nu concreet? Om dat inzichtelijk te maken, hebben we verschillende aspecten van intellectueel eigendom op een rij gezet, te beginnen met de vraag: wat is intellectueel eigendom?

Wat is intellectueel eigendom?

Intellectueel eigendom is de verzamelnaam voor rechten die uitgewerkte ideeën beschermen. Een concept op zichzelf kun je namelijk niet beschermen. Door het vestigen van intellectuele eigendomsrechten zorg je enerzijds voor je eigen ‘freedom to operate’ ten aanzien van het gebruik van jouw uitgewerkte idee. Anderzijds geeft het je een middel in handen om derden op afstand te houden en zelf de vruchten van jouw idee te plukken.
 
Het intellectuele eigendomsrecht kent verschillende disciplines. Denk o.a. octrooien (patenten), merken en modellen (designs). Hieronder hebben we deze in vogelvlucht op een rij gezet.

Octrooien

Het ontwikkelen of verbeteren van een machine, product, methode of proces kost inspanning. Deze inspanning kan uitgedrukt worden in tijd en geld. Het is daarom van belang om je idee goed te beschermen, om zo de vruchten te plukken van je inspanningen. Een octrooi (patent) aanvragen biedt dé oplossing.
 
Een uitvinding waarvoor een octrooi wordt aangevraagd, kan uitblinken in eenvoud en hoeft niet per se ingewikkeld te zijn. Het kan gaan om (verbeteringen van) een machine, product, productieproces of werkwijze, maar ook om een nieuwe toepassing van een al bestaand product.
 
Een octrooi biedt meer dan alleen bescherming. Het bied je ook het exclusieve recht op je uitvinding. Jij mag anderen op basis daarvan verbieden om de uitvinding te produceren, exploiteren en verhandelen in het land waar je octrooi hebt. Hiermee bepaal je dus zelf of iemand anders jouw idee - tegen betaling - mag toepassen. Een octrooi geeft je vinding op deze manier dus ook direct economische waarde.
 

"Een sterk merk is goud waard"

Merken

Merken zijn er in allerlei soorten en maten. Zo kan een merk bijvoorbeeld bestaan uit een naam (woordmerk), een beeld of logo (beeldmerk), gecombineerde woord- en beeldmerken, kleurcombinaties, afkortingen, cijfercombinaties, slagzinnen, en vormen van een product of verpakking. Al deze elementen kunnen op zichzelf of in samenspel met elkaar het unieke “gezicht” van een bedrijf, organisatie, product of dienst vormen.

Een sterk merk is goud waard en het is dan ook belangrijk om het goed te beschermen. Een merk in de markt zetten vraagt aanzienlijke investeringen in productie, reclame en marketing. Met merkbescherming voorkom je dat derden gratis meeliften op het succes waar je de nodige tijd, geld en energie in hebt geïnvesteerd. Het zorgt ervoor dat jouw merk uniek blijft, en dat het een waardevolle, onderscheidende kracht heeft én houdt tegenover andere merken.

Modellen

Tegenwoordig is de vormgeving van een product vaak minstens even belangrijk als de gebruiksfunctie ervan. Een originele en pakkende vormgeving draagt immers bij aan de positieve beeldvorming. Het is daarom van groot belang het uiterlijk van het product, oftewel het model, te beschermen. Met professionele modelbescherming krijg je als ontwerper of rechthebbende een exclusief recht op die vormgeving. Veel iconische ontwerpen zijn dan ook beschermd door middel van modelbescherming.

Hoe verkrijg je een intellectueel eigendomsrecht?

Om een intellectueel eigendomsrecht te verkrijgen moet in de meeste gevallen een aanvraag worden ingediend. Hierin wordt het te beschermen idee, vaak met een concreet voorbeeld, beschreven. Na indiening (en soms toetsing) wordt het recht verleend en kun je daarmee aan de slag.

Verdient jouw idee ook bescherming? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. We hebben een scala aan specialisten en kunnen daardoor op elk onderwerp binnen het intellectueel eigendom meedenken. En dat doen we bij Arnold & Siedsma al ruim 100 jaar.

Tot slot nog een paar praktische tips van onze kant:

  • Wacht niet te lang. In de regel geldt dat het idee moet zijn vastgelegd voor je het openbaar maakt. Anders is geldige bescherming niet meer mogelijk;
  • Denk niet te snel dat iets geen uitvinding is – uitvinden is niet per se rocket science;
  • Wees alert! Als iemand inbreuk maakt op jouw rechten, onderneem meteen actie.


Kom je er niet uit? Vraag een specialist om advies. We ondersteunen je graag om jouw idee te beschermen. 

Tags

delen

Arnold & Siedsma

Emmasingel 23
5611AZ Eindhoven
040-2329050

www.arnold-siedsma.nl/ Lees meer >

Ook interessant

Juiste ledverlichting laat mens, dier en plant extra renderen
Hollandse aardbeien een-jaar-rond kweken? Koeien die zich prettiger voelen in de stal? Werknemers die minder vermoeid worden op hun werkplek? Ouderen die zich prettiger voelen in hun woonomgeving? Bij Ronald Gronsveld en zijn Rofianda-team zijn die uitdagingen in vertrouwde handen met hoogwaardige led-verlichting.
Capi Europe Made in Tilburg
Toen Toine van de Ven in 1997 begon met het maken van betonnen ornamenten, zat het gigantische bedrijfspand dat hij vorig jaar met Capi Europe in gebruik nam nog niet in de planning. Hij was er niet zo mee bezig.
Natuurlijk circulair! What else?
Is dit geen nieuwe, dan? Die vraag krijgen Juliette van der Lippe en haar broer Wim in ‘t Veen van Jetchair regelmatig als ze hun bureaustoelen afleveren. Nee dus!
SOP! de schoonste autowasstraat van Tilburg
Autowassen een vervelend klusje? Niet bij SOP! Autowas. De hypermoderne wasstraat is speciaal ingericht voor jouw gemak en houdt niet alleen je auto schoon – van binnen en van buiten – maar ook het milieu.