Merken
Merken zijn er in allerlei soorten en maten. Zo kan een merk bijvoorbeeld bestaan uit een naam (woordmerk), een beeld of logo (beeldmerk), gecombineerde woord- en beeldmerken, kleurcombinaties, afkortingen, cijfercombinaties, slagzinnen, en vormen van een product of verpakking. Al deze elementen kunnen op zichzelf of in samenspel met elkaar het unieke “gezicht” van een bedrijf, organisatie, product of dienst vormen.
Een sterk merk is goud waard en het is dan ook belangrijk om het goed te beschermen. Een merk in de markt zetten vraagt aanzienlijke investeringen in productie, reclame en marketing. Met merkbescherming voorkom je dat derden gratis meeliften op het succes waar je de nodige tijd, geld en energie in hebt geïnvesteerd. Het zorgt ervoor dat jouw merk uniek blijft, en dat het een waardevolle, onderscheidende kracht heeft én houdt tegenover andere merken.
Modellen
Tegenwoordig is de vormgeving van een product vaak minstens even belangrijk als de gebruiksfunctie ervan. Een originele en pakkende vormgeving draagt immers bij aan de positieve beeldvorming. Het is daarom van groot belang het uiterlijk van het product, oftewel het model, te beschermen. Met professionele modelbescherming krijg je als ontwerper of rechthebbende een exclusief recht op die vormgeving. Veel iconische ontwerpen zijn dan ook beschermd door middel van modelbescherming.
Hoe verkrijg je een intellectueel eigendomsrecht?
Om een intellectueel eigendomsrecht te verkrijgen moet in de meeste gevallen een aanvraag worden ingediend. Hierin wordt het te beschermen idee, vaak met een concreet voorbeeld, beschreven. Na indiening (en soms toetsing) wordt het recht verleend en kun je daarmee aan de slag.
Verdient jouw idee ook bescherming? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. We hebben een scala aan specialisten en kunnen daardoor op elk onderwerp binnen het intellectueel eigendom meedenken. En dat doen we bij Arnold & Siedsma al ruim 100 jaar.
Tot slot nog een paar praktische tips van onze kant:
- Wacht niet te lang. In de regel geldt dat het idee moet zijn vastgelegd voor je het openbaar maakt. Anders is geldige bescherming niet meer mogelijk;
- Denk niet te snel dat iets geen uitvinding is – uitvinden is niet per se rocket science;
- Wees alert! Als iemand inbreuk maakt op jouw rechten, onderneem meteen actie.
Kom je er niet uit? Vraag een specialist om advies. We ondersteunen je graag om jouw idee te beschermen.
Loes van den Winkel (Merken & Modellen) – LvandenWinkel@arnold-siedsma.nl
Derk-Jan Hulsinga (Octrooien) – Dhulsinga@arnold-siedsma.nl