Tekst: Esther Nagtegaal
terug naar alle artikelen
Telefoons, tablets en laptops. Ze zijn tegenwoordig onmisbaar, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Kapotte schermen, geknakte kabels en uitgeputte batterijen; Abdes Chakir van GSM Repair Store lost dagelijks dit soort problemen op. Voor particulieren en tegenwoordig ook voor bedrijven.
Je kunt natuurlijk een nieuwe kopen als je smartphone in het water is gevallen of als je tablet een barst in het scherm heeft. Maar repareren is veel duurzamer én goedkoper. GSM Repair Store regelt de meeste reparaties voor je terwijl je wacht. Als dat niet lukt krijg je ter plekke een precieze opgaaf van kosten en reparatieduur. Want klanttevredenheid is voor Abdes – Appie voor zijn klanten – het hoogst haalbare doel.
Abdes leerde het telecom-vak bij KPN. Vanaf 2004 deed hij daar ervaring op met reparatie en service. In 2016 begon hij na een reorganisatie voor zichzelf. Het pand aan de Brucknerlaan was net vrijgekomen en ideaal voor zijn GSM Repair Store. “Mensen wisten me al snel te vinden”, vertelt Abdes. “Vooral de ouderen uit de buurt waren blij dat ze niet meer met hun telefoonprobleem naar het centrum hoefden. Als zij kwamen met een vraag zoals of het geluid harder kon, hielp ik hen gratis. Zo heb ik veel goodwill opgebouwd in de buurt en dat werkte als een olievlek.”
"Onze smartphones zijn een eerste levensbehoefte"
Dat is te merken in de winkel. Die bruist van de levendigheid. Sommige mensen komen een pakje brengen of halen, anderen komen voor een reparatie of de aanschaf van een accessoire, een enkeling komt gewoon voor de gezelligheid. “Alle leeftijden, alle nationaliteiten, alles komt hier samen. Soms lijkt het wel een buurthuis”, lacht Abdes. En tussen al die gezellige drukte zorgt hij ervoor dat apparaten snel weer werken. “Onze smartphones zijn tegenwoordig een eerste levensbehoefte. Een dag zonder is ondenkbaar. Dat merken we ook aan de paniek waarmee sommige klanten binnenkomen. Daarom repareren we ook ter plekke en meestal binnen een half uur.”
De snelheid en service van de GSM Repair Store viel ook op bij de ondernemers uit de buurt. Steeds vaker brengen zij hun zakelijke apparaten naar de winkel. Er komt wel wat extra’s bij kijken. “We gaan heel secuur om met de data van onze klanten. Als er een back-up gemaakt moet worden, vraag ik mijn zakelijke klanten altijd om zelf een laptop mee te nemen, zodat alle gegevens op hun eigen opslag blijven. Voor zakelijke klanten heb ik ook een haal- en brengservice. In de meeste gevallen kunnen ze dezelfde dag weer verder werken met hun apparaat.”
In een enkel geval is een apparaat echt niet meer te redden. Ook dan heeft GSM Repair Store een oplossing: “We verkopen ook telefoons - nieuw, tweedehands en refurbished - en allerlei accessoires. Een hoesje en een screenprotector zijn zeker aan te raden. Daarmee kun je al een hoop schade voorkomen”, raadt Abdes aan. Het persoonlijke advies is trouwens gratis. Net als het parkeren voor de deur en de kop koffie.
Tags