sluiten

Bij gratis online diensten, ben jij het product

terug naar alle artikelen

image

Bij gratis online diensten, ben jij het product
Dit moet een mantra voor je worden bij iedere gratis app die je downloadt, gratis account dat je aanmaakt en met iedere zoekopdracht die je ingeeft in een zoekmachine. Gratis online diensten, en offline gratis diensten overigens ook, willen jouw data. Facebook, Linkedin, Instagram en al die andere netwerken zeggen tegen jou: we hebben je data nodig zodat we je voor jou relevant nieuws kunnen laten zien. Maar eigenlijk zeggen ze: wij willen jouw data zodat we voor adverteerders nog interessanter worden want daarmee verhogen we onze omzet. Okay, ik heb nog een scoop: Facebook is een bedrijf. Een beursgenoteerd bedrijf zelfs. Dat betekent dat aandeelhouders ieder jaar wachten op een fijne uitkering. Dat zou jij als aandeelhouder ook doen.

Toppunt van naïviteit
Maar hoe naïef ben je ook als je denkt dat social media jouw privacy respecteert? Welk bedrijf ter wereld biedt werkgelegenheid aan zo’n 12.691 mensen wereldwijd en zegt vervolgens tegen 1,59 miljard klanten: “Hier, u mag ons product gratis gebruiken. Wij hoeven daar niets voor terug.” Dat bestaat toch niet?!

Klink ik een beetje geërgerd?
Ja, dat zou wel eens kunnen kloppen. Want wat kan jou het nou toch schelen dat Facebook tegen jouw vrienden zegt: ‘Marlous checkt altijd in bij Rielhaariteit Kappers, misschien moet jij dat ook eens doen!’. Dat kan Facebook alleen maar doen omdat Marlous gebruikmaakt van de check-in-mogelijkheid om aan haar vrienden te laten zien dat ze bij deze kapper haar haren laat doen. Hoogstwaarschijnlijk ook nog met een foto erbij. Dat doet ze geheel vrijwillig. Facebook zet haar op geen één manier onder druk. Mag de eigenaar van dat platform zo’n check-in dan alsjeblieft voor hetzelfde doel (namelijk Rielhaariteit Kappers onder de aandacht brengen bij haar vrienden) hetzelfde doen?

Bij Facebook werken wereldwijd 12.691 mensen. 1,59 Miljard mensen maken gebruik van het platform. Jouw data is big business. So what? In ruil daarvoor communiceer jij met de hele wereld, kun je laten zien wie je bent, wat je kunt én breng je jouw bedrijf voor het voetlicht.

Nog meer boter op onze hoofden
En dan de discussie dat Facebook jouw foto’s gebruikt om een boodschap over te brengen. Iedereen die de afgelopen zes maanden een foto heeft gedownload van Google en die heeft gebruikt in de eigen communicatie: steek je hand nu op!

Zie je wel, ik zie al jullie handen de lucht in gaan. Jij gebruikt ongevraagd foto's gemaakt door mensen die jij niet bedankt of zelfs betaalt voor het gebruik ervan.

Geniet van ‘gratis’ social media waardoor de hele wereld voor jou bereikbaar is én je jouw bedrijf onder de aandacht kunt brengen. Doe je ding en begrijp: jouw gedrag bepaalt wat je online te zien krijgt: in zoekresultaten, op sociale media en ja, ook op websites. Dat is nou die Big Data waar iedereen het over heeft.

delen