Events Word lid

sluiten

Hoe haal je het maximale uit doelgroepsegmentatie?

terug naar alle artikelen

image

Als je meer resultaat wilt behalen uit een SEO (of SEA) campagne is het slim om jouw doelgroep op te delen in diverse kleinere subgroepen. Dit wordt een doelgroepsegmentatie genoemd. Het doel van deze segmentatie is dat je aan de verschillende subgroepen andere content kunt laten zien, wat erg handig is als je gaat adverteren. Het maken van zo’n segmentatie is moeilijker dan het lijkt, want je moet er veel verstand van marketing voor hebben. Daarom schakelen veel mensen er een online marketing bureau voor in. Klik hier voor meer informatie over wat een SEO specialist nog meer voor je kan doen.

Hoe maak je een doelgroepsegmentatie?

Veel mensen vinden het lastig om hun doelgroep tot in detail te bepalen. Dat is logisch want geen enkele consument (of zakelijke klant) is hetzelfde. Juist daarom is het maken van een doelgroepsegmentatie van belang. Je kijkt daarbij eerst naar jouw aanbod/assortiment. Kun je daar producten in onderscheiden die een hele specifieke doelgroep aanspreken? Denk daarbij aan een bepaalde leeftijdscategorie, mensen met een specifieke interesse of met een bepaalde afkomst. Vervolgens kijk je naar aspecten zoals de geografische locatie van al deze groepen, het inkomen en het geslacht. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je allemaal kleine groepen maakt die een aantal zaken gemeen hebben (ze zijn immers allemaal jouw doelgroep), maar met aspecten die maken dat slechts een deel van jouw assortiment of aanbod interessant voor hen is.

Pas je content aan deze subgroepen aan

Als je doelgroepsegmentatie klaar is is het de bedoeling dat je de manier waarop je communiceert aanpast aan deze groepen. Als je bijvoorbeeld advertenties instelt voor producten die voor een specifieke subdoelgroep bedoeld zijn moet zowel het beeldmateriaal als de tone-of-voice daarbij passen. Daarom moet je je inleven in deze doelgroep. Hoe wil deze graag aangesproken worden? Welke stijl past erbij? Wat is hun budget en hoe kun je met je advertentietekst precies inspelen op hun behoeften? Het schrijven van zo’n tekst is een kunst, zeker als het over hele specifieke subdoelgroepen gaat. Bij een SEO bureau kunnen ze je helpen je advertenties zo slim mogelijk in te stellen, zodat je elke subgroep maximaal bereikt.

Wees zo specifiek mogelijk

Een belangrijke tip bij het maken van een doelgroepsegmentatie is dat je zo specifiek mogelijk moet zijn, zeker als je hem maakt met als doel advertenties in te stellen! Je betaalt doorgaans per klik, en als je doelgroep te breed is zullen er mensen op je advertentie klikken die vervolgens geen actie uitvoeren (zoals een aankoop doen of contact opnemen). Hoe gedetailleerder je de subgroepen van je doelgroep hebt ingesteld, hoe hoger de conversie zal zijn van mensen die via een passende advertentie op je website terecht komen. Heb je daar hulp bij nodig? Klik hier voor meer informatie over wat een SEO en SEA bureau voor je kan doen.

delen

Ook interessant

ShopWorks helpt ondernemers met online groeien
“Mensen die online zaken doen of willen gaan doen, verder brengen.” Het is duidelijk waar ShopWorks in Utrecht voor staat. Om dat op de gewenste en meest succesvolle manier te doen, zetten Tomas Hesseling en zijn collega’s rijke ervaring en expertise in.
Handige software, geen overbodige luxe.
Slim ondernemen betekent vooral: zorgen dat je als ondernemer alle tijd en energie kunt besteden aan ondernemen. En ervoor zorgen dat je geen onnodige tijd kwijt bent aan interne zaken, door slim gebruik te maken van innovaties die de bedrijfsvoering vergemakkelijken.
Frisse kijk leidt tot investeringen en nieuwe business bij Kopak
Kopak maakt al jaren in de breedte een enorme ontwikkeling door. “Groei die vraagt om investeringen in mensen en geavanceerde apparatuur. Het leidt naar nieuwe uitdagingen”, zegt Koert van de Kerkhof, die Rolf Lemmens als nieuwe Algemeen Directeur inwerkt.
Gemeente Tilburg en Midpoint Brabant geven digitalisering mkb een ‘boost’
De gemeente Tilburg wil digitalisering aanjagen bij het Tilburgse bedrijfsleven. “Ondernemers die veelal op papier werken, worden in de toekomst links en rechts ingehaald”, zegt Dolf Baetsen.