sluiten

Tilburg ontpopt zich als slimme en duurzame maakstad

Tekst: Willem de Volder

terug naar alle artikelen

image

Tilburg en Waalwijk, de grootste steden in Midden-Brabant, zijn al drie jaar op rij gekozen tot Logistieke Hotspot nummer 1 van Nederland. Achter maar ook naast de logistiek schuilt een wereld van slimme en duurzame maakindustrie. René Bergmans belicht die aspecten vanuit de regionale economische ontwikkelingsorganisatie Midpoint Brabant. “De maakindustrie en logistiek vormen samen een ijzersterke keten. We promoten dit met de nieuwe regionale campagnes Smart Makes & Smart Moves.”

Tilburg en textiel, Waalwijk en leder. Ze worden vaak in één adem genoemd. Na het terugvallen van die bedrijfstakken hebben ‘Tilburg’ en ‘Waalwijk’ niet stilgezeten. Neem Tilburg, de moderne industriestad ontpopt zich opnieuw als een slimme en duurzame maakstad. De kracht ligt in het ontwikkelen en vooral toepassen van nieuwe technologieën. Ondernemingen schakelen snel, anticiperen op marktontwikkelingen en produceren flexibel. In diverse proeftuinen ontstaan nieuwe initiatieven. Bergmans wijst op Textour, een onlangs gehouden evenement waar de aandacht voor en nieuwe vormen van ‘textiel’ de boventoon voerde. “Er werden veel duurzame toepassingen getoond in het belang van de samenleving. Vanzelfsprekend is het TextielMuseum daarbij een van de inspirerende motoren.”

Tilburg wil in 2045 honderd procent circulair produceren, vijf jaar eerder dan het landelijke doel. Bas van der Pol, wethouder circulaire economie van gemeente Tilburg, is onlangs gestart in deze functie. Hij licht toe: “Natuurlijk hebben we internationaal toonaangevende logistiek en een sterk opkomende digitale sector maar Tilburg kan juist ook bogen op een krachtige én veelzijdige maakindustrie, vooral in het midden- en kleinbedrijf. Deze sector werkt intensief samen met de verschillende onderwijsinstellingen in onze stad, dat biedt perspectief voor het bedrijfsleven, het talent van de toekomst én onze maatschappelijke opgave om te verduurzamen.” Van der Pol vervolgt: “Juist voor die volgende generatie is dat extra belangrijk. We moeten nog slimmer werken. Met de kennis en kunde die in deze stad aanwezig is, moet onze doelstelling voor 2045 haalbaar zijn.”

De thema’s die achter deze ‘opgave’ schuilen en door Midpoint Brabant en gemeente Tilburg met bedrijven en onderwijs worden aangepakt zijn helder: digitaliseren, circulaire economie initiëren, energietransitie en talentontwikkeling stimuleren. Dit gebeurt nadrukkelijk in samenhang met het versterken van de stad en de samenleving. Van der Pol: “De generatie van mijn opa en die erna stond aan de lat om zichzelf en ook de economie van de stad na de teloorgang van de textielindustrie opnieuw uit te vinden. Tilburg bleek sociaal, veerkrachtig, ondernemend en creatief. Daarom mogen we nu ook trots zijn op de maakeconomie die vanuit onze stad overal ter wereld hoogwaardige producten en expertise levert. Die kracht moeten we ook nu weer benutten om onze lokale economie door te ontwikkelen en opgaven van deze generatie aan te gaan”.

"Maken hoort bij Tilburg"

Bergmans staaft het verhaal met aansprekende cijfers. In Midden-Brabant levert de maakindustrie met 27 procent de hoogste bijdrage aan het Bruto Regionaal Product. Logistiek mag in Midden-Brabant vaak als toonaangevend worden opgevoerd, het aantal vestigingen in de industrie ligt zowat op hetzelfde niveau als in de rest van Brabant. Ook al loopt de werkgelegenheid in die sector, zo’n 40.000 banen in Midden-Brabant, iets terug, nog altijd ligt die ver boven het landelijk gemiddelde. Kortom, zegt Bergmans, met ongeveer duizend vestigingen, achttienduizend banen en een jaaromzet van 1,2 miljard euro draagt de Tilburgse economie sterk bij aan de Brabantse maakindustrie. Die is zeer divers. Textiel is, ondanks de hierbij genoemde ontwikkelingen, niet meer de grootste sector. De bouw-, metaal-, meubel-, voedingsmiddelen-, chemische-  en grafische industrieën zijn bovengemiddeld aanwezig. In elke sector lonken volop kansen, volgens hem. Hand-in-hand met een mensgerichte aanpak duurzaam producten, diensten en processen verslimmen.

Van der Pol: “Tilburg kent vele bedrijven die in hun eigen sector een topreputatie genieten vanwege vakmanschap en innovatiekracht, maar dat heeft ook lokaal niet altijd de meeste aandacht. Toch is dat heel belangrijk, ook om een volgende generatie te inspireren een carrière in de maakindustrie te kiezen. Als je kijkt naar de lijst ‘Impactmakers’, dan zie je hoe veelzijdig, maar ook innovatief het MKB in Tilburg is. Ik heb er enorm veel zin in om mijn bijdrage te leveren aan het vestigingsklimaat voor deze sector. Maken hoort bij Tilburg en ik kijk ernaar uit om die kwaliteit van onze stad uit te dragen en waar mogelijk verder te versterken”.

Meer informatie over de maakindustrie in Tilburg

Bijschrift foto: Bas van der Pol, gemeente Tilburg en René Bergmans, Midpoint Brabant

Foto: Make it in Tilburg | Citymarketing Tilburg

 

delen

Gemeente Tilburg

www.tilburg.nl Lees meer >