sluiten

Je doelgroep bereiken? Laten we het eens omdraaien!

Fotografie: Else Loof

terug naar alle artikelen

image

In deze editie van Netwerk lees je hoe je op allerlei manieren je doelgroep kunt bereiken. Maar laten we het eens omdraaien. Wat als je doelgroep vanzelf naar je toe komt? Dat wordt ook wel inbound marketing genoemd en vergt nét even anders denken. We gingen in gesprek met Marloes en Sylvia van KIK Marketing en Communicatie uit Roosendaal over dit onderwerp.

“Met inbound marketing maak je van een onbekend persoon een terugkerende fan. Deze ambassadeur is nóg waardevoller dan een klant die eenmalig koopt”, vertelt Marloes Boogaard. Sylvia Maas vult aan: “Inbound zegt het al: het staat tegenover outbound marketing. Dit laatste richt zich juist naar buiten, het zijn de advertenties, tv en radio reclames naar een groot publiek, waarin een product of dienst wordt aangeboden. Hierin ga je voor de snelle verkoop door bijvoorbeeld kortingen.” Deze strategie werkt natuurlijk ook prima, maar het kan dus ook anders.

“Ga niet te makkelijk voor de snelle winst, maar kies voor langdurige relaties”

Hoe trek je die doelgroep dan naar je toe?
Dit doe je door relevante content te creëren en te verspreiden. Klinkt heel makkelijk, maar wat is dan relevante content? “Dat weet je pas, als je weet wie je doelgroep is. “legt Marloes uit. “Om inzicht te krijgen in je doelgroep, breng je je klant in kaart. Je haalt informatie uit bestaande klanten, de statistieken van je website en social media kanalen. Op basis daarvan stel je een persona op, je ideale klant.”

Stem je content af
Vervolgens ga je je content maken. Je kiest eerst het type content: wordt het een blog, eBook, video of bijvoorbeeld een column? Dit hangt natuurlijk af van je doelgroep, waar zit die? Daarna duik je er dieper in. Waar is mijn doelgroep naar op zoek? Houd het informatief en zet jezelf neer als kennishebber in jouw branche.

Zodra je je content hebt, ga je dit via verschillende kanalen verspreiden. Zorg voor een multichannel aanpak waarbij je je boodschap ook nog op het gebruikte kanaal aanpast. En gebruik de kanalen waar je doelgroep ook daadwerkelijk te vinden is. Ga dus niet met hagel schieten.

Het gaat om verbinding
Eénmalige aankopen zijn zeker fijn, maar uiteindelijk gaat het om die verbinding waardoor je minder effort hoeft te doen voor die volgende verkoop. En vanzelfsprekend kost dat tijd, maar niet direct meer geld dan de inzet van outbound marketing. Vaak worden dezelfde middelen ingezet, maar wordt de boodschap nét even op een andere manier ingestoken.

Zorg voor interessante content en maak het niet té commercieel. Marloes: “Wat wij doen in dit artikel: we informeren onze doelgroep over een inhoudelijk onderwerp, voor elke ondernemer relevant. We vertellen dus nauwelijks wie we zijn en wat we doen.” “Dat vertellen we je wel als je op de koffie komt!” lacht Sylvia.

Op de foto: Marloes Boogaard en Sylvia Maas

delen

KIK Marketing en Communicatie

www.kikmc.nl Lees meer >