sluiten

Hoe kun je als ondernemer klantgerichter gaan werken?

terug naar alle artikelen

image

In het gevecht om de klant is klantgericht ondernemen cruciaal. Alleen zo zorg je ervoor dat klanten bij jou terechtkomen in plaats van bij je concurrenten. Maar hoe kun je dat aanpakken? We bespreken drie manieren waarop je als ondernemer klantgerichter kunt gaan werken.

Customer journey in kaart brengen
Welke stappen doorloopt een klant rondom het investeren in een product of dienst? Dit proces noemt men de customer journey of klantreis. Die start al ruim voor de eerst aankoop. De klant heeft een probleem waar deze een oplossing voor zoekt. Vervolgens begint de zoektocht naar die oplossing totdat de juiste investering wordt gevonden. Ook dienstverlening en nazorg horen bij de klantreis. Als bedrijf is het waardevol om te doorgronden hoe dit proces bij potentiële klanten verloopt en daar gericht op in te spelen. De customer journey in kaart brengen kan ervoor zorgen dat je weet hoe je op het juiste moment met de beste informatie zichtbaar kan zijn. Zo kun je ervoor zorgen dat klanten naar jou toekomen in plaats van andersom.

CRM-systeem implementeren
Als terugkerende klant is het prettig om gekend te worden en niet telkens opnieuw je verhaal te moeten doen. Om ervoor te zorgen dat jij en je medewerkers snel kunnen weten wie ze aan de lijn hebben en het dossier van de klant kunnen oproepen, is het implementeren van een goed Customer Relationship Management (CRM) systeem te implementeren binnen je bedrijf. Medewerkers kunnen dan op één plek alle informatie over een klant invoeren en oproepen. Zo kan iedereen altijd over informatie beschikken die up-to-date is wanneer een klant zich meldt. Ook kun je met behulp van deze informatie beter inspelen op de behoeftes van de klant en zo meer conversie bewerkstelligen.

Feedback gebruiken
Anno 2021 is het heel makkelijk voor klanten om hun ervaring met een bedrijf te delen op een manier die voor iedereen zichtbaar is. Bijvoorbeeld door reviews achter te laten op Google en Trust Pilot, of door interactie op sociale media. Dit is tegelijkertijd een vloek en een zegen. Het is niet fijn om negatieve reacties te krijgen die voor iedereen te zien zijn, maar het biedt ook de mogelijkheid om feedback op te halen en die ter harte te nemen. Zo leer je wat klanten belangrijk vinden en waar ze zich aan storen en kun je daar wat aan doen om de klant beter tot dienst te zijn.

Het beste is om van alle drie deze zaken gebruik te maken. Zo zorg je ervoor dat je de klant op de juiste manier leert te bedienen die aansluit bij diens wensen en behoeftes. Op die manier kun je er ook voor zorgen dat klanten blijven terugkomen bij je.

delen