sluiten

10 jaar JVG Bedrijfsdiensten, het schônste bedrijf van Oisterwijk

Tekst: Esther Nagtegaal

Fotografie: Suzanne Verhagen

terug naar alle artikelen

image

Joop van Gulik houdt van schoon. Als 15-jarige sprong de vonk al over toen hij een bijbaantje kreeg als schoonmaker. In de jaren die volgden bouwde hij een carrière op in de schoonmaak, steeds in dienst van een ander. Tot de dag dat hij het roer omgooide en voor zichzelf begon. Zo ontstond JVG Bedrijfsdiensten, dit jaar 10 jaar geleden.

Afscheid van werknemerschap
‘Ik ben het zat’, zei Joop op een dag tegen zijn vrouw. ‘Morgen dien ik mijn ontslag in.’ Joop is een man van zijn woord en de volgende dag nam hij afscheid van zijn werkgever. Maar niet van de schoonmaakbranche. Hij wilde voor zichzelf beginnen, met een specialisatie in de zorg. Anderen zagen beren op de weg, maar dat is niets voor Joop. ‘Je gaat beginnen of je doet het niet.’ En daarom stond hij onder de naam JVG Bedrijfsdiensten al snel zelf schoon te maken bij grote en kleine bedrijven in de regio Midden-Brabant.

Zo bereikt JVG zijn doelgroep
Joop was toen al een bekende in de schoonmaakbranche en daarmee trok hij de eerste klanten naar zich toe. Mond-tot-mondreclame deed de rest. Het duurde niet lang of hij kwam handen te kort. De eerste werknemer kwam in dienst. Joop stortte zich op het netwerken en had de ene na de andere koffie-afspraak. ‘In schoonmaakland is het lastig om je te onderscheiden’, zegt Joop. ‘En toch doen we dat. Met korte lijnen en de belofte dat we alles doen wat in ons vermogen ligt. We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. We kunnen niet toveren, maar we denken wel altijd mee en zoeken naar de juiste oplossing. Eerlijkheid en transparantie vind ik belangrijk, daar komen klanten voor terug.’

“Schoonmaken is specialistenwerk. Het gaat om het visuele aspect én om de hygiëne.”

Specialistisch werk
De bedrijfsdiensten van JVG bestaan uit schoonmaak en onderhoud van bedrijfsobjecten, van binnen en van buiten, inclusief ruiten, gevels, vloeren. Daarnaast doet JVG specialistische werkzaamheden zoals computers reinigen en schoonmaakprojecten in de bouw en industrie. En dat voor zowel de bakker op de hoek als het plaatselijke bankfiliaal. ‘Schoonmaken is specialistenwerk. Het gaat niet alleen om het visuele aspect, ook om de hygiëne. Dat heeft de komst van corona nog eens extra onderstreept.’

Milieu en MVO
Het milieu speelt ook een steeds belangrijkere rol en MVO staat bij Joop hoog in het vaandel. ‘We bedenken steeds vernieuwingen zodat we een steentje bij kunnen dragen. We gebruiken zo min mogelijk schadelijke stoffen. Om het milieu minder te belasten en ook voor de gezondheid van onze klanten. We werken bijvoorbeeld met ecologische middelen. Dankzij de I-mop besparen we water, ook weer goed voor onze aardbol. De nieuwste ontwikkeling is dat we samen met een andere partij werken aan een schoonmaakmiddel dat zo mild is dat je het bij wijze van spreken zou kunnen drinken zonder er echt schade van te ondervinden. Daar verwachten we heel veel van.’

JVG, het boek
Het gaat goed met JVG Bedrijfsdiensten. In 10 jaar tijd groeide het bedrijf van één medewerker, Joop zelf, tot 38 medewerkers. De loyaliteit van zijn mensen is groot, dat bleek wel toen Joop in 2014 plotseling uitviel. Iedereen zette een tandje bij en het bedrijf draaide gewoon door. Het was een enerverende periode waar zowel Joop als JVG Bedrijfsdiensten sterker uitgekomen zijn. Nog altijd is hij blij dat hij de stap naar een eigen bedrijf gemaakt heeft. ‘Ondernemen is niet altijd leuk, wel interessant’, zegt hij. Daarom is hij bezig om een boek te schrijven. Over het ondernemerschap. En ook dat doet hij weer met zo veel inzet dat de karakteristieke slogan op zijn bedrijfswagens, ‘Ik zeg Joop, dè hedde wir schôn gemoakt’, daarop vast van toepassing zal zijn.

delen

JVG Bedrijfsdiensten

www.jvgbedrijfsdiensten.nl Lees meer >