8-COLUMN Monika van Rijthoven 1 pagina_edited

Klachten, reageren of negeren?

Het is begonnen door een zin die ik vaak zeg tijdens trainingen: practice what you preach. Ik kan het allemaal wel leuk vertellen, maar ga er maar aan staan: volgers krijgen, tijd investeren (en waarvoor?), kritiek geven, je kop boven het maaiveld uitsteken. Dus begon ik op Instagram reviews te geven over de plaatsen waar ik eet. Ik heb de neiging om niets te schrijven als ik niet zo’n leuke ervaring in een restaurant heb. Maar hoe serieus kan je jezelf nemen en dus anderen jou, als je alleen maar positief bent? Als ik er iets mee wil bereiken zal ik ook kritisch moeten durven zijn. Uiteindelijk wil ik bereiken dat mensen mijn reviews waardevol vinden. Dus soms schrijf ik in een review ook wat ik niet zo goed vind. Kritiek geven is net zo eng als kritiek ontvangen.

Dus toen ik onlangs ging eten in Eindhoven en het allemaal niet zo bijzonder goed verliep in dat restaurant, besloot ik daarover iets te schrijven. We zaten op een woensdagavond buiten op de Kleine Berg in Eindhoven. Een kleine bistro met erg leuke gerechten op de kaart. En het eten was er heerlijk. Toen we dat kregen. Uiteindelijk. Want het had wat voeten in aarde om steeds aandacht te krijgen én vast te houden. Het was bijna lachwekkend met hoe weinig liefde die avond met de gast werd omgegaan. Ook toen we het vertelden dat we het niet zo leuk vonden, werd er niets mee gedaan. Het moet haast wel een momentopname zijn geweest want de recensies die ik had gelezen waren lovend.

Maar goed, dit is mijn ervaring. Dus ik besloot een review te schrijven. Eigenlijk een heel positieve. Zie de illustratie. Ik tagte het restaurant in het bericht zodat ze een melding zouden krijgen en reageren. Maar wat gebeurde er? Ik werd door het account geblokkeerd op Instagram! Helemaal niks reactie. Alle do’s en dont’s over het ontvangen van kritiek werden gewoon over de schutting gegooid. Ook een strategie. Maar wel een die ik verschrikkelijk jammer vind.

Hoe je wel goed omgaat met online kritiek?

  1. Omarm kritiek want iemand neemt de moeite om verbeterpunten aan te dragen. Overigens, ieder weldenkend mens snapt waarom je op onbeschoft gedrag niet reageert.
  2. Discussieer niet online maar reageer wel: “Dank dat je ons dit laat weten. Wat jammer dat je die ervaring hebt. Mogen we contact met je opnemen? Stuur ons een DM met de gegevens om met je in contact te komen.”. Al zou iemand daar niet op (willen) reageren, heb jij in ieder geval laten zien dat je openstaat voor kritiek.
  3. Plaats eventueel nadat alles is opgelost nog een reactie dat je blij bent dat het is opgelost.

Connect2 Monika van Rijthoven
M 06-4604 4518
monika@connect2.nl
www.connect2.nl