53- BEDRIJFSPROFIEL Ron Verheijen 1 pagina_edited

Groei Groei Groei

Groei is een middel om jouw doelstellingen te realiseren. Jouw doelstellingen worden mede bepaald door waar wordt jij gelukkig van, waar zitten jouw ontwikkelpunten en waar zit jouw kracht.

Je kan gelukkig zijn met een kleinschalige onderneming waarin je zelf meewerkt en een collega van de medewerkers bent, of het andere uiterste waarin je manager bent van een grote onderneming waar het operationeel werk door personeelsleden uitgeoefend wordt.

Bij de eerste variant bestaat de groei uit vervanging van klanten door klantenverloop: je wilt klanten vervangen die niet meer passen bij jouw organisatie. Dus je gaat jouw activiteiten veel meer richten op jouw ideale klant. Hetzelfde geldt als je de gewenste omvang van jouw onderneming hebt bereikt.

Groei in de vorm van uitbreiding van bestaande of nieuwe activiteiten. Het eerste is wat makkelijker, omdat je al ervaring hebt en je aan kan tonen dat je succesvol bent. Nieuwe activiteiten is wat minder zeker en vergt meer overtuiging dat je het succes wat je voor ogen hebt zal bereiken.

Voorbereiding:
Je zal eerst naar de organisatie moeten kijken. Heb je voldoende productiemiddelen en mensen met voldoende kennis om de groei te kunnen realiseren. Kan je jouw mensen en productiemiddelen efficiënter inzetten en wat heb je daar voor nodig? Maak gebruik van de kennis en vaardigheden van jouw personeel. Je kan de groei niet alleen realiseren en daarnaast vergroot je de betrokkenheid van het personeel. Maak een simpel en duidelijk stappenplan hoe, wanneer en wie welke taken moet voltooien om de groei te kunnen realiseren. Sommige taken kunnen gelijktijdig uitgevoerd worden.

Middelen:
Kijk ook welke kennis verschillende werknemers nodig hebben in de nieuwe organisatie, welke kennis is er bij bestaande werknemers aanwezig en vul die kennis aan door interne opleidingen, externe opleidingen en het aantrekken van nieuwe mensen.

Alles moet gefinancierd worden door:

  • Eigen middelen of geld van familie of kennissen.
  • Mogelijke subsidies en fiscale tegemoetkomingen.
  • Financiering door derden. De huisbank, Qredits, crowdfunding en andere financieringsbronnen. Er zijn marktpartijen die wat sneller werkkapitaal of leningen kunnen verstrekken. Je kan ook vooraf jouw plan eens bespreken met de bank en maak gebruik van de ervaring die zij hebben opgedaan bij andere bedrijven.
  • Om te kunnen meten zal ook de (financiële) administratie aan de eisen van de toekomstige organisatie moeten voldoen.

Veel dingen doe je automatisch. Belangrijk is dat je de marktontwikkelingen in combinatie met jouw doelstellingen in de gaten houdt, consequent bent en waar nodig het beleid aanpast.

Raak Accountants en Belastingadviseurs B.V.
Aphroditestraat 57, 5047 TW Tilburg
T 013-591 3969
rverheijen@raak-accountant.nl
www.raak-accountant.nl