65-OVERHEID Gemeente Tilburg 1 pagina_edited

Fit op het werk

Fitte medewerkers zorgen voor minder ziekteverzuim en betere resultaten. Het is goed voor de mensen en voor de organisatie. Maar hoe zorg je ervoor dat je medewerkers en collega’s fit worden en / of blijven?

Sport Buiten Bedrijf
Al 27 jaar organiseert Sportbedrijf Tilburg Sport Buiten Bedrijf. Dit initiatief biedt een divers sportaanbod aan bedrijven. Je kunt meedoen met verschillende competities of clinics, zoals salsadansen, curling, klimmen of karten. Op deze manier ben je actief bezig met je collega’s en leer je elkaar op een andere manier kennen. Sporten met collega’s levert veel positieve energie op en verbetert de sfeer. Naast fitte en gezonder medewerkers biedt Sport Buiten Bedrijf nog meer voordelen voor het bedrijf zelf. Zo kun je je netwerk vergroten tijdens de sportavonden.

Fit Binnen Bedrijf
Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuw concept: Fit Binnen Bedrijf. Dit is een verdieping van Sport Buiten Bedrijf. Het belang van gezonde fitte werknemers wordt onder de aandacht gebracht van de werkgever. Dat gebeurt met een divers sportaanbod, begeleide lunchwandelingen en een vitaliseringsproces binnen het bedrijf.  Wil je deelnemen aan de pilot van Fit Binnen Bedrijf? Stuur een mailtje naar: ans.vincent@tilburg.nl.

Oefeningen op het werk
Wil je op een andere, laagdrempelige manier werken aan je fitheid op de werkvloer? Doe dan tijdens je werk deze 5 laagdrempelige, sportieve oefeningen. Niet alleen goed voor de concentratie, maar ook voor de teambuilding.

  1. Plank elk uur 1 minuut

Een goede oefening om de buikspieren te trainen is planken. Een oefening waarbij je steunt op je tenen en ellebogen, terwijl je je lichaam aanspant, als een plank. Als je elk uur een minuut plankt met je collega’s op de kamer, ben je even met iets anders bezig. Je reset je brein en zo kun je je daarna weer beter concentreren. En het is meteen goede teambuilding.

  1. Maak een lunchwandeling

Een uitkomst voor mensen die voornamelijk zittend werk doen en toch voldoende willen bewegen: maak een (korte) lunchwandeling samen met je collega’s. Het is goed voor de conditie, je bent er even tussenuit en het is ook nog eens gezellig.

  1. Train je bil- of beenspieren

Makkelijke oefeningen voor op kantoor: het aanspannen van de bilspieren en rekken van je benen. Bij het aanspannen van de bilspieren knijp je de billen samen en houd dat 5 tot 10 seconden vast. Bij het trainen van de beenspieren gaat het erom dat je je benen recht naar voren strekt, parallel met de vloer. Buig en strek je tenen 5 keer en ontspan. Je kunt de oefeningen zo vaak herhalen als je wilt.

  1. Neem de trap

Traplopen levert zowel lichamelijk als geestelijk veel op. Je conditie wordt beter, je spierkracht wordt groter, je krijgt soepelere gewrichten en je behoud coördinatie. Neem dus wat vaker de trap in plaats van de lift.

  1. Vervang mailen door lopen

Overvolle mailboxen, de hele dag aan het typen. Loop eens naar je collega om een praatje te maken, in plaats van een e-mail te sturen. Dit komt de relatie ten goede en je bent extra in beweging.